Elbrus West (09.08.2010)

Visits of other PBEs The Barrels (3,700m) 09.08.2010 07:50
Priut 11 (4,050m) 09.08.2010 07:50
Pastukhov Rocks (4,600m) 09.08.2010 07:50

Organisert tur sammen med en kollega og en del andre nordmenn.

Etter to akklimatiseringsturer (Terskol og Cheget) nede i Beksandalen flyttet vi opp til basecamp - The Barrels. Her hadde vi en akklimatiseringstur opp til Pastukhov Rocks og en treningsdag på breen. Endelig var vi klare for toppstøtet.

Jeg og et yngre ektepar fra Sverige gikk sammen med en guide fra The Barrels rett etter midnatt. Det var litt vanskelig å velge påkledning da det var bikkjekaldt ute. Vi holdt bra tempo oppover og jeg traff heldigvis bra med påkledningen dvs hverken gjennomvåt av svette eller for kald.

Vi møtte resten av gjengen ved Pastukov Rocks. De hadde hatt en kort med iskald tur på bakplanet av en tråkkemaskin opp dit. Heldigvis var timingen god så vi kunne gå videre uten en lang pause. Tempoet ble nå mye roligere og mer klær måtte tas på.

I bakkene opp mot sadelen mellom de to Elbrus-toppene ble vi delt i to da spesielt en av deltakerne fikk problemer oppover bakkene.

Vel opp på sadelen tok vi en god pause og her la vi igjen en del unødvendig utstyr før vi fortsatte opp mot toppen. Jeg merket høyden nå men hadde ingen probemer med hodepine eller kvalme.

På toppunktet var det allerede en gjeng med bl.a. italienere. De brukte vanvittig lang tid på å få tatt alle bildene sine ved den lille bautaen, men til slutt fikk vi da tatt noen bilder vi også. ;-)

Returen ble ei real arbeidsøkt, men det gikk greit. Knærne fikk kjørt seg nedover bakkene og det var usedvanlig godt å få satt seg ned ved The Barrels etter en lang dag.

Heldigvis rakk vi å pakke oss ut av hyttene slik at vi kunne ta heisen ned samme dag. En natt til inne i tønnene fristet ikke. Lurer på om disse har vært rengjort de siste 10 år.. Det hadde vært mye bedre å ligget i telt, f.eks oppe ved Priut Hut.

Dagen etter ruslet vi ned til markedet i Treskol før det var felles middag med utdeling av diplomer og en forsiktig innføring i den lokale drikkekulturen.

En flott tur til Russland, med innlagt sight-seeing i Moskva. Vi reiste med et norsk selskap med norsk turleder, noe som egentlig er helt unødvendig. Man kan fint bestille direkte til selskapet nede i Kaukasus, og ordne flybillettene selv.

Utsikt fra basecamp. Pastukhov Rocks er den øverste barflekken under toppen til høyre.
The Barrels, et utrivelig sted..
Vi er på vei opp mot sadelen når sola begynner å melde seg.
På vei opp fra sadelen til toppen.
Klarvær på toppen.
På vei ned.
Toalettene i basecamp; The House of Pain og The House of Horror. De gamle mastene er bare veltet nedover bakken.
Diplomseremoni med guiden vår. En supertrivelig, dyktig og reflektert kar.