Kaktjernsberget - Kommunetopp i Grue (31.07.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Kaktjernsberget (583m) 31.07.2013
Steinen på toppunktet

Kom fra Hornkjølberget og kjørte inn skogsbilveien fra Namnå. Måtte overprøve GPS'en i bilen som først ville ha meg inn sørfra, deretter nordfra. Spiste lunsj med utsikt over Høytjennet i deilig solskinn, men mørke skyer truet. Kjørte 600 m etter lunsj og parkerte ved låst bom. Frem med sykkelen og Frigg foran. Det holdt 300 m, deretter syklet jeg raskere enn bikkja. Hun er nesten 11 år, og det begynner gradvis å bli merkbart. Men uten bånd holdt hun forbausende lett følge (hmmm)!

Fulgte ruta til Olepetter med sporet innlagt på GPS'en. Satset på at den sørøstre toppen var høyest etter at 500fjell hadde sjekket begge med både kart og GPS.

Det begynte å regne når vi satte fra oss sykkelen. Alt ble liksom litt våtere... Toppunktet var en skuffelse angående både utsikt og vær. Snudde med en gang. Det var godt å komme seg inn i bilen igjen selv om regnbygen da hadde passert.

Underlig at toppunktet på kartet i denne rapporten er litt bortenfor der jeg snudde. Jeg navigerte tross alt etter toppunktet som var lastet ned herfra. Men helt enig med Olepetter: "Stor stein og bjørk på høyeste punktet, men flere hauger og tuer i skogen virket som gode utfordrere. Skulle en av dem i ettertid vise seg å være noen cm høyere, er det ingen fare for at jeg tar turen på nytt av den grunn..."

Kjørte videre mot Elgklinten.

Opp 48 min
Ned 31 min (måtte vente litt på bikkja nedover)