Mannen (19.07.2013)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Mannen (400m) 19.07.2013

Vi bestemte oss for å bli værende på Ballstad noen dager og fikk tak i et flak av en leiebil. Guri Anne og Silje sanker øytopper, så de ville på det høyeste fjellet på Vestvågøy, Himmeltindan. Jeg har vært der før, det var skodde over 500 meter, og jeg og Monica ville ha en kortere tur. Vi ble likevel med ut til Hauklandsstranda, og starta opp gamleveien over skaret til Uttakleiv som de andre. Men vel oppe i skaret gikk vi utover mot Mannen istedet for inn i Durmålsdalen. Her kom vi etterhvert opp på en luftig, men fantastisk fin egg. Vi spaserte over, men etter all denne lufta gikk lufta litt ut av Finnmarkingen... Etter å ha passert de mest utsatte punktene og kommet til et "sikrere" området bestemte Monica seg for at turen stoppa der. Vel, jeg hadde ikke tenkt å stoppe, så jeg tok meg bryet med å gå de siste høydemeterene opp til toppen også. Og det var vel verdt det! Hvite strender, storhavet, gårdene på Uttakleiv, ville fjell og grønne, frodige fjellsider. Jeg er fremdeles forelsket i Lofoten :) Turen tilbake over eggen gikk veldig bra og uten bannskap, så jeg tror nok den høydeskrekken sakte, men sikkert viker litt :)