Vintereventyr på Tonsåsen (21.12.2010)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Svarttjernknatten (944m) 21.12.2010

Komplettering

Valdres pf. >=100 m
21.12.2010: 109/156

Kart

Kart med ca. inntegnet rute.

Vintereventyr på Tonsåsen

Jeg og naboen føk i vegen med kurs mot Tonsåsen før grålysninga denne tirsdagen. Man kan selvsagt undre på hvilke vel bevarte turmennesker som kjører et godt stykke for å gå på tur på Tonsåsen, men i dag skuffet den ikke!

Vi parkerte ved den sammenraste pallefabrikken på Bergåsen og fikk noen hundre meter på brøytet skogsbilvei før alvoret startet. Inn på sidevei med knedyp løssnø, løs som man får den, men tung nok. Jeg klarte ikke å brøyte i det hele tatt. Skiene satte seg fast i snøen for hvert skritt. Da var det godt å ha naboen som med teknikk og rå kraft stampet seg opp turens kanskje tyngste strekk.

The nabo is jubling on the top. I kan understand ham.

Like ved Liabekktjednet (som vi aldri så noe til i skogen) kom vi inn på en skogsbilvei. Her var det en tanke grunnere og jeg kunne omsider brøyte litt.

Over oss var himmelen blå, men det var tidlig og dessuten befant vi oss i nordvendt skog, så sol så vi ingen ting til. Men kulda... den kjente vi. 20 blå var det nok uten å skryte for mye. Kjaker og øyenbryn rimte ned og blunket jeg for lenge frøs kort og godt vippene sammen.

Da det var tid for å forlate skogsbilveien og gjøre toppstøtet orket jeg ikke tanken på ski. Vi tuslet (ok basket og kavet er vel en mer treffende beskrivelse) til fots opp lia i snø som stedvis var hoftehøy.

Trolsk vinterskog, men kaldt nede på skogbunnen langt under sola på tretoppene.
Oppe i lia mot toppen med utsikt i retning Bjørgovarden.

I den grad motløsheten hadde vært på besøk, forsvant den idet vi entret "topplatået". Makan til snøtung eventyrskog er det en stund siden jeg har opplevd. Det å vasse inniblant majestetiske trollgraner og krokbjørker utenfor sti og tråkk, er en helt anna opplevelse enn å fyke gjennom slikt landskap i preparerte trikkeskinner. Det er så stille og trolltrærne kommer så tett innpå livet. Her ferdes ikke vetoge folke på denne tia, bare to tullinger som etter hvert storkoste seg.
Stedvis var det smygegange for å åle seg mellom tregrupper hvor kvistene krafset etter oss. Det stadige drysset av melissnø fra greiner ned i nakken var mest bare sjarmerende.

På det første høydedraget møtte vi desembersola. Og for et møte! Jeg tror man må være ganske sær eller innhul for ikke å synes noko slik er usannsynlig vakkert.

3,5 timer brukte vi opp, mao. ikke noen høy snittfart, men vi valset ned ganske mange kubikk med løssnø på vår vei da. Returen tok 1 time.

Flere bilder

Stemningsfulle bilder!

Written by 500fjell 21.12.2010 21:18

Ser ut til å ha vært en like fin dag værmessig som nøyaktig for ett år siden, på årets korteste dag.