Brekurs på Jøkulen (27.07.2013)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Finse (1,222m)
Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Demmevasshytta (1,316m) 27.07.2013
Finse 1222 (1,222m) 27.07.2013
Finsehytta (1,223m) 27.07.2013
Utsikten fra Demmevasshytta utover Rembedalsråki

Brekurs på Rembedalsråki og fantastiske Demmevasshytta. Flott uke med flinke og positive deltakere, og veldig mye vær!

Vi klarte ikke å gå opp brefallet, men gikk i stedet rundt Tresnuten en dag for å komme høyt nok opp til å trene på snøredning. Ned igjen gikk vi via 09-skaret og ned til Demmevatnene.

Vi gikk rundt breen inn til hytta, noe som tok mye lenger tid (12 timer) enn beskrevet med vår store gruppe og tunge sekker. På vei tilbake overnattet vi en natt i telt ved 09-skaret, og gikk nordover over breen og inn på DNT-stien sydøst for Dyrehaugane. Planen var egentlig å gå over hele breplatået, men tåke og mye vind gjorde at vi gikk for enkleste løsning.

Etter kurset hadde jeg en natt på Finsehytta, og gikk en liten tur opp til Blåisen.