Joggetur til Tjuvenborg og Oslos nærmeste Høgfjell (06.06.2010)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Saksentjernsætra (410m)
Characteristic Jogging
Ascents Hestebrenna (772m) 06.06.2010
Høgfjell (1,010m) 06.06.2010
Tjuvenborg (688m) 06.06.2010

GPS-track

Frigg og jeg nyter utsikten fra Tjuvenborg.

Etter å ha lest om Tjuvenborg (688) i «Kremen av topper» boka til Erik W. Thommessen samt lest navnet på flere siktskiver i Osloområdet måtte jeg bare dra dit. Lange veien fra Asker var det ikke, en drøy time tok det til Saksentjernsætra. Jeg kjente det i kroppen etter gårsdagens nattur til Styggedalstindane og Gjertvasstinden, men når været var så bra og utsiktene for uka er dårlig måtte det bli tur i dag og.

Fra Saksentjernsætra jogget jeg lystig i vei opp veien og stien innover mot Flåbekksætra. Bikkja koste seg også i dette nydelige terrenget. Jeg merket at det var en stund siden jeg hadde jogget på ulendte stier siden jeg var nær å få noen stygge overtråkk. Så kom brattbakken opp sørsida til Tjuvenborg. Et lite «klyvepunkt» måtte forseres og bikkja fikk en håndsrekning her. Utsikten var helt fantastisk til alle kanter her oppe! I vest ruvet Gaustatoppen og Norefjell, sørover hadde du Drammensmarka og østover Hadelandsåsene. Nøt en skive med reker+majones (nam!) før jeg fortsatte opp til Hestebrenna (772). Bommet på stien fra Tjuvenborgkoia til Høgfjellet (1009), og var på vei nordover stien parallelt på vestsida. Bushet meg greit tilbake på rett spor.

Frigg koser seg på Tjuvenborg! I bakgrunnen ses sørlige deler av Høgfjellmassivet.
Nautskardfjellet, Bukollen og Urdevassfjell sett fra Hestebrenna.
Frigg på vei innover Høgfjellmassivet.
Toppvarden på Høgfjellet.

Mot Høgfjellet passerte jeg noen klukkende bekker og idylliske tjern man lett finner sjeleroen ved. Jeg merket at området ikke er hyppig besøkt siden stien delvis nesten var gjengrodd. Tok av stien litt for tidlig og nådde Høgfjellet via Gullknappen. Etter 2t 25min stod jeg på toppen av Oslos nærmeste snaufjell. Utsikten var upåklagelig i alle retninger, dette var et flott lite fjellmassiv jeg visste lite om fra før. Merket at energien begynte å forsvinne så jeg fikk dyttet i meg en skive og aprikosekake som ga meg krefter til returen.

Tjuvenborg i kveldssol.

Svett og fornøyd nådde vi bilen etter 4 timer, 20 km og 950 høydemeter. Moro å utforske nye områder med topper som ikke har tilknytning til verken kommune- eller 2k-lister.