Granberget (02.05.2012)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Odal verk (190m)
Endpoint Granberget (526m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Granberget (528m) 02.05.2012

Dro fra Hornkjølberget i Eidskog til Odals verk. Parkerte på parkeringsplassen der og syklet oppover. Mange mulige veier å ta, så det gjaldt å holde tunga rett i munnen. Ble feil et par ganger, men det ble oppdaget relativt fork. Hold mot Sundbysætra hele veien. Når jeg kom opp tok jeg Granbergveien til venstre. Mulig det er lettere å dra rett fra. Ble litt tungt på slutten pga. telehiv. Kjentes nesten som sykkelen hadde punktert, men den bare sakk ned i grusen. Kom like under Garnbergsætra og gikk opp, og fant en fin vei der (kom antakeligvis fra andre kanten) Gikk ut i skogen på GPS. Nødvendig her, det er relativt flatt på toppen og skiltet Garnberget 526 står sannsynligvis på feil topp. Litt lenger bort er den egentlige toppen der det står skilt for kjentmannsmerket og rester etter gammelt trigpunkt. Det står det skal være god utsikt, men skogen har jo vokst igjen så her var ikke mye å se. Flott utsikt og passe pause med benker fra Granbergsætra. På toppen løste jeg ut en stor røy. På vei ned passerte jeg en elg, sannsynligvis åring. Masse elgespor i veien. Var på toppen 2.5.12 kl. 14.45. Startet på 190 m på Odals verk og brukte 1 time 56 minutter opp og ned. Total lengde 20,5 km hvorav bare 1200 gange (tur retur).