Ordentlig Bergensvær og en lynrask tur (03.08.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Straumsfjellet (111m) 03.08.2013
Svartaberget (194m) 03.08.2013

På tur i Bergensværet

Slik kan været være en normal dag i Bergen

Det var ett skiftende vær ute. Typisk Bergensvær, men det skal mye drittvær til for å spolere en tur på småtoppene rundt om i området der jeg bor. Jeg fyllte camelbacken og satt meg i bilen. Første stopp var Bjørndalskogen der jeg parkerte nedenfor Jokerbutikken. Jeg gikk opp til en lekeplass ved en av blokkene og fant stien som skulle gå opp mot den første toppen, Straumsfjellet. Vått var det ja og det skulle ikke mer til enn 5 skritt så var jeg gjennomvåt i løpeskoene. Ikke mange hødemetrene opp til toppen og det gikk fort unna. Herfra har man god utsikt mot Mathopen og andre steder i Loddefjord. Jeg tok noen bilder og løp ned til bilen igjen. Nå var neste stopp Ravnestølen og Svartaberget.

Utsikt mot Loddefjord fra Straumsfjellet
Her er et bilde tatt få minutter etter bygen

Jeg slet med å finne stien opp til toppen og endte med og måtte spørre en kar som bodde i ett av husene der oppe. Det var en bratt oppstigning, men stien var god og nokså tørr. Jeg bestemte meg for å løpe hele veien opp for å kjenne litt puls og melkesyre i lårene. Da jeg kom på toppen fikk jeg en ordentlig dusj av en vanvittig byge som feide over toppen. Etter noen minutter var det sol og fint vær igjen. Typisk Bergensvær. Utsikten herfra er formidabel. Her har man virkelig full oversikt over Loddefjord med Vestkanten, Lyderhorn, Mathopen, Haakonsvern med mer. Den måtte jo nytes litt og jeg fikk akkurat tatt et bilde av regnskuren før den forlot området. Jeg løp så ned igjen og så fram til en fin lørdagskveld. Takk for turen.