Kvimsen (03.08.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sørbøvåg/Ulvik (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Kvimsen (388m) 03.08.2013 19:40

ETTERMIDDAGSTUR TIL KVIMSEN

På besøk hos datter Liv Synnøve i Hyllestad. Yr hadde meldt regn og store nedbørsmengder hele dagen, men etter middag klarnet det opp og ble ganske brukbart vær. Vi spurte folk i området om sti/adkomst til Kvimsen, men de bare ristet på hodet og sa at alt var tilgrodd, og at det ville bli vanskelig å finne frem. Tydeligvis ikke noe vanlig turmål, men det er jo ikke første gangen vi opplever på jakten etter PF>100m PB topper! Astrid og jeg kjørte til Sørbøvågen og opp til en av de øverste Ulvik-gårdene mot vest der vi tillot oss å parkere da vi fikk vite at gardsfolket var vekkreist. Fra gården går det en bra traktorvei opp på Ulvikåsen ca 150 moh. Turstart ca. Kl 18. I en sving (GPS 6795007 295350) fant vi antydning til en sti som gikk av mot høyre (øst) i den retningen vi skulle. Stien viste seg å være uventet bra, og vi fulgte den ca 600 m i retning mot toppen. Der ble den utydelig, og gikk dessuten i feil retning. Vi gikk litt tilbake og kløv opp en bratt skrent mot sør. Herfra ga vi oss i vei i retning mot toppen gjennom ganske tett lauvskog uten å finne ordentlig sti - kun hjortestier på kryss og tvers. Heldigvis fant vi stort sett glenner i skogen, og det var lettere enn fryktet å komme seg opp mot toppen. Siste stykket var det lyng og einerkratt som dominerte. Akkurat da Astrid begynte å bli lei hele prosjektet, kom vi over en liten multemyr med flotte bær. Da bedret humøret seg, og vi kunne fortsette mot toppen der vi var oppe kl 1940. GPS 6794863 296556. Rester etter et gammelt trigmerke og en liten steinvarde med en gammel plastboks i på toppen. Flott utsikt mot Sørbøheia mot vest og mot Ramsgrønova mot nord.

På toppen av Kvimsen. Utsikt mot SV med Sørbøheia til høyre
Fra Kvimsen mot Ramsgrønova i nord
Fra Kvimsen mot Sørefjorden og Lihesten
Fra Kvimsen mot Sørbøheia. Fint lys ute i havet

Ned igjen samme vei til å begynne med, men nå holdt vi mere mot venstre for å unngå det bratte partiet vi hadde gått opp på oppturen. Dette var mye bedre. Selv om det ikke er ordentlig sti i området anbefaler vi å ta av fra stien i retning mot toppen på 6795100 295716 ca. 180 moh. Tilbake ved bilen kl 2040, etter en tur som var adskillig greiere enn det vi hadde forventet.