Elbrus. Knut, Jan-Gunnar, Rune (09.06.1994)  5

Endpoint Terskol
Characteristic Alpine trip
Ascents Elbrus West (5,642m) 09.06.1994

Knut Ranestad, Jan-Gunnar Winther, Rune Grønningen og jeg var på Elbrus sommeren -94. Godt planlagt tur. Fly Trondheim-Oslo-Moskva. Overnattet der. Fly morgenen etter til Mineral Nye Vody. Hadde en kontaktperson som hentet oss på flyplassen og kjørte oss i en utgammel transitlignende bil oppover dalen og nesten til Terskol. Overnattet på et helt OK, øde og meget stort hotell. Første dagen gikk vi opp til Priut på ca 4200 moh. Lå der og pustet og samlet røde blodlegemer. La også igjen litt utstyr. Overnattet på Hotellet nede i Terskol. På kvelden kom to guider og forlangte at de skulle være guidene våre. Njet!! Dette skulle vi klare selv. Mye krangling og det endte med at hvis vi ikke betalte dem ville gondolbanen fra 1900 til 3000, stanse når vi kom opp og skulle ta den i morgen. Akkurat det skjedde og da var det svært morsomt å sette ryggsekkene på ryggen og bare gå opp disse vel 1000 høydemetere. Slitsom etter hvert, men stoltheten lenge leve!!! Alle fire lå i teltene ved rørene på ca 3800 moh. Knut og Rune ble litt syke neste dag så de ville være der en dag til, mens Jan-Gunnar og jeg gikk opp til Priut. Ordnet base der. Dagen etter gikk Jan Gunnar og jeg gikk opp til Pastakov Rocks. Lå der og pustet. La også igjen litt utstyr der oppe. Når vi kom ned til Priut møtte vi igjen Rune og Knut som begge var i betydelig bedre form. Spiste og la oss tidlig. Neste dag sto vi opp kl 4.00 og begynte oppstigningen kl 5. Det gikk greit oppover, men på toppen av breen, i sprekkeområdet, kom det tåke og vi kom faktisk bort fra hverandre i en kort tid. Vi ventet litt og tåka lette snart. Kom lett inn til hytta i søkket. hvor vi hvilte litt og spiste og drakk. Begynte på oppstigningen mot toppen og i bakkene her kjente vi godt høyden ja. Det gikk sakte og da det var litt hard snø brukte vi isøksene. Etter at bakken var unnagjort gikk det greit, men sakte bortover mot toppen. Etter en halvtimes tid gikk vi nedover igjen. Returen gikk greit og vi var ved Priut i 7-tida på kvelden. Meget slitne! Overnattet der og kom ned i dalen og hotellet dagen etter. Guidene hadde selvsagt laget trøbbel for oss på hotellet og sørget for å få fjernet nøklene til rommene våre. Etter 4-5 timers venting kom vi inn og etter en god natts søvn returnerte vi til Moskva dagen etter. Vi måtte betale en del dollar svart for å få tatt flyet en dag tidligere enn beregnet, men det var verdt det for Moskva er en fin by.