To nye fjell i Åsane (19.12.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Tellevikafjellet (391m) 19.12.2010 12:20
Nordgardsfjellet (355m) 19.12.2010 12:30
Visits of other PBEs Tellevikafjellet søyle (390m) 19.12.2010 11:30

Nordgards- og Tellevikafjellet

Fra Nordgardsfjellet mot nord. Håøytoppen litt til venstre for Norhordalandsbroen
Fra Nordgardsfjellet mot sør. Byfjorden og Lyderhorn i bakgrunnen.
Fra Tellevikafjellet mot nord med Håøytoppen i midten litt til høyre i bildet
Fra Tellavikafjellet mot Nordgardsfjellet lenger vest

Overskyet desemberdag i Bergen med et par kuldegrader. Vi (Astrid og Knut) startet fra parkeringsplassen litt vest for garden Baugtveit 190 moh. Fulgte merket og godt synlig sti opp til Nordgardfjellet. GPS ved den største varden: 67.12238 2.95690. Fortsatte vel 50 hm ned igjen til en dal som fører ned mot Salhus, og derfra opp igjen på meget god sti til Tellevikafjellet. GPS ved en "jernskrammel"- varde: 67.12981 2.96160. Dette er Tellevikafjellet søyle, fastmerkeID 00411 på bergenskart.no.
Vi fortsatte opp til noen knauser som ligger litt øst og noe lenger nord som så ut til å være litt høyere, men forskjellene var så små at de ikke sikkert lot seg verifisere med GPS. Ned igjen i østlig retning på sti som fører ned mot Sætregården. Et stykke nede dreide vi av fra denne stien og rett sørover gjennom bratt nedover i tett granskog med frosset vannsig til vestsiden av Baugtveitstemma og tilbake til bilen.

Bydelen Åsane i Bergen har definert sin egen Syvfjellstur med samlet stigning ca 1300 m og total distanse på ca. 20 km.
De fjellene som inngår i turen er: Toppenipa - Geitanuken - Ulsetvarden - Høgstefjellet - Veten - Tellevikafjellet og Nordgardsfjellet.
Kilde: Turløyper i Bergens-området utgitt av Bergen Turlag og Bergens Tidende (1994)

Labert skiføre

Written by 500fjell 20.12.2010 23:34

Ser ut som det ikke har kommet så mye snø rundt Bergen enda, i fjor husker jeg det var utrolig mye snø i Hordaland rundt jul. Øyvind snudde etter 500 meter i et forsøk på å nå Hjortahorgi da han badet i puddersnø opp til skuldrene!