Vardefjell (01.07.2013)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Stidele opp til Skåråfjell (650m)
Endpoint Vardefjell (814m)
Ascents Vardefjell (814m) 01.07.2013
(Forsetter fra Skåråfjell). Fulgte stien ved skille ned fra Skåråfjell og retning innerste av Einangen til Sveinsbu. Gikk ned dalen og opp til Surtetjønn. Her var det utrolig frodig vegitasjon. Hadde sett fra Skåråfjell at det ville lønne seg å gå opp fra østsiden og komme bakfra. Ved enden av Surtetjønn viste GPS'en bare 350 m til toppen. Dreide da rett opp og fant ett sted jeg kunne komme med opp. Måtte klyve etter noen bjerkestammer. Fant etter hvert noen hjortestor og fulgte disse, men passet på å dreie til høyre for å komme opp bakfra. En rekke store steinblokker som var umulig å passere rett over. Kom til slutt til rundingen der det flatet ut. Var da lett å komme til topps og bare 150 m igjen. Lett, men relativt krevende oppstigning. Måtte konsentrere meg om å finne samme vei tilbake med PGS-sporing. Var oppe kl. 11.50. He

le turen fra bilen om Skåråfjell, Vardefjell og tilbake tok 3 timer og 39 min. Det ble da 18 km på sykkel og 8 km gange. Flott tur i fint vær. Regne kom når jeg var tilbake i bilen.