Skogsbyås (31.07.2013)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Skogsbyås (124m) 31.07.2013

I forbindelse med en 3-dagerskonkurranse i orientering i nærheten av Norrköping plukket jeg min første svenske länstopp. Det var litt tilfeldig at det ble en tur hit men jeg følte at området ved Kolmårdens djurpark lå "høyt" til å være Södermanland og jeg konsulterte Peakbook på smarttelefonen. Bare få kilometer fra løpene dag 1 og 2 startet grusveien inn til det lille stedet Skogsby hvor Skogsbyås ligger. Snakk om flaks!

Vi besøkte Skogsbyås på vei til den siste konkurransen i Stigtomta. Vi hadde uansett noen fritimer på dagtid og det passet utmerket med litt rekreasjon i fint skogsterreng. Men uten medbragt GPS ble jobben vanskelig. Vi stoppet først langs veien før Skogsby sikre på at punktet måtte ligge opp her. Et oversiktskart i veikanten fortalte om "Skogsbyås" og vi talte høydekurver og fikk det til å stemme bra med angitt høyde. Men ingen spor av sivilisasjon på toppen gjorde at jeg fattet mistanke. Dermed kjørte vi videre og fant en p-plass med flere biler. Dette stemte bedre. Her var vi først innom et "minicanyon" som var 2,5 meter dypt på det meste, før vi ruslet opp til rett punkt hvor det var bygget et stort utsiktstårn. En svenske bekreftet at dette var riktig sted. Enorme skogsområder nesten uten kupering var et mektig syn.