Maradalstinder (20.07.2013)  4

Sør for Sentraltinden (2,130m) 20.07.2013
Visits of other PBEs Berges chausse - startpunkt (1,705m) 20.07.2013

Noen av Norges mest utilgjengelige 2K PF-10

Dagen møtte oss med blå himmel, og sol. Siden jeg kom ca 0130, var ikke ønsket om en tidlig start veldig stor. Klokken 0530 var det til min lettels ingen aktivitet i Arne eller Tore sin bil. Strategien ble som følgende: sov til noen banker på vinduet. Strategien virket, vi sov helt til kl 0800.. Da var det plutselig overskyet gitt hmmm. Etter frokost, pakkig, og kjøring så startet vi fra Turtagrø kl 1030.
På vei til Turtagrø sprakk skyene/tåka opp og ved ankomst Turtagrø var det sol, og blå himmel.
På turen oppover mot hytta på bandet steg temperaturen, og svetteproduksjonen.. Første rast ble før vi skulle krysse Slingsbybreen. Der tok vi opp tauet..

Etter litt mat bar det ut på breen. Mens vi var ute på breen kom det flere skred over svaene på motsatt side dit vi skulle. Ikke så veldig rart siden klokka var ca 1400, og sola stekte skikkelig. Dette er noe man må vurdere. Vi gikk ikke over svaene, men gikk inn på nedsiden. Der fulgte vi en slags grusgang før vi tok oss oppover i fjellet, og opp på ryggen.

Endelig oppe på Maradalsryggen med Jernskardtind i enden av snøen, Kjerringi, og Mannen i bakgrunn til høyre.

Oppe på Maradalsryggen ble det en ny matbit.

Framover her skal vi tilbringe natta..

Maradalsryggen byr på mye når det gjelder tinderangling. Alt i fra lette partier til partier der man helst skal holde seg å beina.
Vi snudde etter den siste toppen Sør for Centraltind.

Siste toppen for turen. Vi rappelert ned på baksiden. To forskjellige rappeller.

Etter rappellene var vel klokken nærmere 0130. Jeg begynte å bli trøtt.. Turen tilbake mot Slingsbybreen var stort sett grei. Vi tok en rast etter breen, og pakket bort tauet. Der fikk vi en nydelig soloppgang.

Soloppgang med Midtmaradalen under skyene.
Litt etter Slingsbybreen er det klart for Berges chausse. Med steinen midt på hylla. Det var ikke mye vannsig da vi gikk der, men jeg kan tenke at det er mer utfordrende å gå der ved andre forhold.
Ringstinder, og Austanbotntinder.

Gratulerer fra meg også!

Written by knutsverre 06.08.2013 22:25

Knapp, men talende rapport og flotte bilder. Jamen var dere heldige med været! Omtrent hvor lang tid brukte dere fra starten ved Hytta på Bandet og tilbake samme sted?

Sv: Gratulerer fra meg også!

Written by Peregrinus 08.08.2013 22:17

Takk for det. Tja vi brukte 22 timer på hele turen. Husker ikke om vi brukte 2 eller 3 timer fra turtagrø til hytta på bandet. Vi brukte like lang tid som de fleste regner på strekningen. Hvis det er vanlig å bruke 3 timer opp, så brukte vi vel ca 17 timer fra hytta, og tilbake.

Gratulerer.

Written by Døl 06.08.2013 21:10

Gikk der for 3 år siden, men fortsatt til Mohns-skar og over Storen. 26 timer.

Sv: Gratulerer.

Written by Peregrinus 08.08.2013 22:18

Takk for det. Det var med en som ville bruke tau, så det tok lang tid og mye venting.