Dent du Géant og Rochefortryggen (30.07.2013)  6

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Refugio Torino (3,289m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Dent du Géant (4,013m) 30.07.2013
Aiguille de Rochefort (4,001m) 30.07.2013
Visits of other PBEs Refugio Torino (3,372m) 30.07.2013
Undertegnede på toppen av en tilfeldig pinakkel med Mont Blanc ruvende i bakgrunnen.

Etter to hviledager i Aosta begynte det å rykke i fjellstøvlene igjen. Det hadde regnet noe voldsomt den siste av hviledagene og vi var litt skeptisk til hvor mye nedbør i form av snø det hadde kommet oppe i høyfjellet. Neste mål var å bestige Matterhorn fra den italienske ryggen, men da vi kom opp mot Breuil-Cervina og så hvor kritthvit og isglasert toppen så ut bestemte vi oss for å vente med den. Alternativ plan ble alpinklatring på to 4000-metringer i Mont-Blanc massivet, nemlig Aiguille de Rochefort og ikke minst den meget fremtredende pinakkeltinden Dent du Géant. Siden det allerede var sent på kveld og vi ønsket å ta første kabelbanetur til Refugio Torino kl. 06.30 hadde vi et problem med tanke på matinnkjøp. Løste dette ved å kjøpe en ekstra pizza til hver på en pizzeria i La Palud, ikke verst med pizza som turmat!:)

Neste morgen tok vi kabelbanen fra La Palud og opp til Refugio Torino som ligger på drøyt 3300 moh. Det var tett tåke og nesten en halvmeter med nysnø da vi gikk ut av heisen. Nå gjaldt det å finne ruta mot Dent du Géant som går langsmed breen under ryggen mellom toppen og Torinohytta. Heldigvis var noen tidligere ute enn oss slik at vi kunne følge sporene deres gjennom tåkeheimen. Først slaket det nedover før det begynte å stige. Plutselig, som en åpenbaring dukket Dent du Géant fram fra tåka. For et syn! Siden den var plastret med nysnø skjønte vi at det ville bli utfordrende forhold til topps, men vi ga det et forsøk. Etter å ha forlatt breen måtte vi over en diger bergschrund før vi fulgte en snørenne opp til vestflanken sør for selve pinakkelen. Noen klyvepunkter her og der hvor det var kjekt med isøks. Passerte et par guider med gjester før vi kom opp på ryggen oppunder pinakkelen. Jammen er toppen svær! Rundt 160 meter høy rett opp fra ryggen rundt. Så dette var toppen vi hadde beundret på forsida av 4000-metersføreren til Martin Moran.

Dent du Géant dukker fram fra tåkehavet.
Øyvind på vei over Rochefortryggen.

For at mest mulig snø forhåpentligvis skulle smelte vekk fra spesielt de faste tauene opp normalruta på Dent du Géant valgte vi å «varme opp» med å gå Aiguille de Rochefort ad Rochefortryggen som er ryggen mellom Dent du Géant og Aiguille de Rochefort. Forholdene var fine bortover ryggen som stort sett var dekket med snø. De franske alpene slår aldri feil, dette er uten tvil noe av det mest spektakulære Alpene har å by på med alle sine pinakler og kvasse rygger. Mot slutten av Rochefortryggen bratnet det til opp mot toppen. Her tok vi fram tauet og sikret på løpende mellomforankringer opp til toppen. Graden lå rundt 3+/AD under tørre forhold. Forholdene var ekstra utfordrende i dag på grunn av snø og is, så vi trådde litt ekstra varsomt. Var litt kaotisk når vi møtte taulag på vei ned mens vi var på vei opp. Kult å stå på toppen med fantastisk utsikt i alle retninger. Spesielt spennende å titte bortover mot Grandes Jorasses. Fristende å fortsette bort dit, men det får bli en annen gang...

Rochefortryggen og Aiguille de Rochefort.
Bratt opp mot Aiguille de Rochefort.
Mektig motiv mot Mont Blanc, Rochefortryggen og Dent du Géant. Sett fra Aiguille de Rochefort.
Panorama mot nord og øst fra Aiguille de Rochefort.

Returnerte med to rappeller à 30 meter vha faste snufester. Jeg presterte å rappellere ned feil renne og her var ikke tauet langt nok... opp igjen! Deretter greit tilbake Rochefortryggen og bort til Dent du Géant. Normalruta går opp fra sørvest. Vi hadde pratet med noen andre folk som hadde forsøkt på toppen tidligere i dag, men ingen hadde kommet opp på grunn av isete og utfordrende forhold. Vi var derfor spente på om vi ville komme opp, i tillegg hadde vi et lite stressmoment med tanke på at vi ville rekke kabelbanen ned igjen fra Torinohytta kl. 17.00. Ruta opp starter med en travers langs faste tau før den bratner til oppover en slags renneformasjon. Her sluttet de faste tauene og på grunn av all snøen var det vanskelig å tyde hvor ruta gikk videre. Alt så vanskelig ut. Jeg endte opp med å klatre på løpende mellomforankringer mot høyre siden jeg så noen bolter lenger oppe. Dette var feil... jeg kom innpå en annen rute som var mye mer krevende og det var vi ikke klare for i dag. Det ble en rappell ned igjen og forsøke mer mot venstre, yes.. on route! Kom til en boltet standplass der jeg tauet opp Øyvind. Vi stod nå under et langt og bratt sva som endte opp i en brattere toppkrone. Her lå det faste, men meget nedisete tau. Vi byttet på å gå oppover. Siden vi allerede hadde kun 15-20 meter mellom oss endte det opp i taulengder av samme lengde. Dra seg opp noen tau, deretter klippe seg innpå bolter som hadde rundt 10 meters mellomrom. Solide runouts med andre ord... På tørr klippe er dette en helt annen verden. Fulgte de faste tauene og etter å ha slitt oss opp et par timer var vi endelig på fortoppen «Pointe Sella». Herfra var det rundt 30 meter langs en luftig rygg bort til hovedtoppen «Pointe Graham». Stor glede over å ha kommer opp tross utfordrende forhold og mye motgang!

Sondre opp det omtalte svaet på Dent du Géant.
Øyvind "pusser plakk" av tanna (Dent du Géant) :)

Så på klokka at vi mest sannsynlig ikke ville rekke kabelbanen tilbake igjen. Det var kun en time og et kvarter til klokka var 17.00, og før det ventet 6 rappeller og en god marsj ned vestveggen og over breen. Da var det bare å heller nyte resten av denne fantastiske dagen. Rappellruta går ned den meget bratte og eksponerte sydveggen og starter ved et boltet snufeste sørvest for Pointe Sella. Det er lagt opp til boltede snufester nedover veggen beregnet for 6*25 meter og 3*50 meter. Vi hadde med et 60 meterstau og det var absolutt kjekt å ha litt ekstra å gå på for disse såkalte 25-metersrappellene. Vi kjørte balanserappell nedover veggen, altså at vi rappellerer samtidig i hver vår ende. Ikke alltid lett å finne snufestene så vær veldig observant, spesielt i dårlig sikt! Etter en halvtime var vi nede ved foten av toppen og tok oss en velfortjent pizzalunsj.

Øyvind på toppen av Dent du Géant.
Øyvind i siste rappell ned sydveggen på Dent du Géant.

Før vi ruslet tilbake til Torinohytta fant vi en pinakkel som var som skapt for et bildemotiv med Mont Blanc i kulissene. Den måtte jeg bare bestige! Det var lettere sagt enn gjort, etter å ha klatret opp med hjelp av isøkser og stegjern var jeg jammen usikker på hvordan jeg skulle komme meg ned. Men det problemet fikk jeg ta etter en rask fotoshoot. Kom meg nå ned til slutt med tiden til hjelp. Mye snø hadde smeltet ned vestflanken til breen, så for å spare stegjernene tok vi dem av et parti før vi tok dem på igjen. Den siste bakken opp til Torinohytta føltes temmelig lang ut, godt var det å være framme. Siden heisen hadde stengt for lengst endte vi opp med å booke rom og måltider på Torinohytta. Relativt snill pris forøvrig (48 euro for overnatting, tre-retters middag og frokost) i forhold til andre hytter i Alpene.

Takk for turen!:)

En liten videosnutt fra alpesommeren 2013:

For et fjell..

Written by Olepetter 11.08.2013 12:47

og for en tur! Har sett "tanna" fra Leschaux-breen, og begriper proporsjonene her. Nyter bildene!

Wow!

Written by hmsv1 04.08.2013 07:33

Fikk inntrykket at denne turen var en spennende opplevelse etter å ha sett din facebook oppdatering, men turrapporten pluss alle disse bildene gjør den enda mer spennende! Ser ut som at dere fikk litt mixed klatring, men antar at vanligvis er det tørt?

Forresten, jeg så på dine bilder med Martin Moran sin bok foran meg - jeg skjønner hva du mener når du snakker om front cover bildet :-) Har vært på noen av sine klatrekurs og de har alltid vært minneverdige!

Sv: Wow!

Written by 500fjell 04.08.2013 08:53

Ja, dette var en flott tur!:) Dersom sola har fått smeltet mer snø noen dager etter snøvær er Dent du Géant en fin tur å klatre i ettermiddagssol på tørt og friksjonsfylt fjell. Du må ta en tur dit Hannah!:)