Påsketur til Trollhetta og Snota (02.04.2010)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 02.04.2010
Snota (1,669m) 03.04.2010
Visits of other PBEs Trollheimshytta (540m) 02.04.2010

Hele påsken ble som vanlig tilbragt på hytta i Resfjellet. Jeg var heldig og fikk noen "fri-dager" og lastet opp to pulker med telt, sovepose, primus, mat mm. og tok med meg to hunder på en litt lengre tur.

Hele familien ble med på starten av turen som gikk ned til Resvatnet, oppover langs Raudfjellet, over Raudfjellvatnet, opp til Skaret og ned i Bjønnaråa. Etter en lang matpause valgte noen å returnere til hytta, mens resten ble med meg opp til vintertoppen av Trollhetta. Jeg satte igjen pulkene ved vintermerket løype mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta.
Etter denne toppen skilte vi lag ved pulkene, der jeg og hundene la vegen vestover langs merket løype, forbi Langvatnet, rundt Trollhetta "mot klokka" og etterhvert ned lia mot sørenden av Gråsjøen. Vi krysset Svartåa og fant en god teltplass mellom løypa og elva.
Det ble en kald natt men alle tre klarte seg fint. Utover kvelden og morgenen etter var det et utrolig høyt nivå på kaklingen fra rypesteggene rundt oss, noe som pirret to fuglehunder mer enn nok!

Neste dag gikk vi opp til Trollheimshytta der jeg satte igjen pulkene. Deretter gikk vi opp til toppen av Snota i flott vær. Retur til Trollheimshytta der jeg tok en prat med drengen. Som ventet/fryktet var det stor skredfare innover Svartådalen. Jeg måtte komme meg hjem denne dagen så da var eneste alternativ å ta samme vei tilbake som dagen før. Litt kjedelig å gå tilbake i egne spor men slik ble det denne gangen.
Det ble en lang dag og bakkene opp fra Resvatnet til hytta var veldig seige. Vi var slitne og godt fornøyde alle tre da vi endelig kunne koble fri pulkene og gå inn på hytta for videre påskefeiring med kortspill osv sammen med familien.

En flott vintertur med telt i Trollheimen. Et mål om å gå på ski fra hytta til toppen av Snota var endelig i boks!