Treningsturer og kaffeslabberas (29.07.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Balbergkampen (671m) 29.07.2013
Rundhaugen (567m) 29.07.2013
Sollihøgda (724m) 29.07.2013

Lillehammertur sammen med Hans Thorvald. Reiste først til Segalstad Bru for å se på sykkel til Hansi hos Sport1 Gudbrandsen, men Freddy måtte bare kapitulere, ingen sykler som passet til en Birkebeiner der i butikken. Reiste følgelig videre til Lillehammer Sport1, og her ble det handel. Mens sykkelen skulle klargjøres ble det tid til diverse utflukter. Reiste først opp til Johannes i Røyslimoen, hvor vi ble servert kaffe/brus og kaker, for derfra å ta med ham på tur til Sollihøgda. Kjørte til forbi Krokvang og det meste av bebyggelsen i Roterudbygda, og parkerte i veikanten ved ei oppsamlingskve for sauer, hvor det går råk oppover mot toppen. Johannes ledet an i nesten drag-tempo på godt råk, som vi fulgte til omlag 100 meter nedenunder toppen. Herfra måtte vi gå over et snaufelt, så ikke mye antydning til råk på toppen. Litt utsikt, men ellers en skrøpelig topp. Samme vei ned igjen. Hele turen 3.05 km, og vi brukte 34.30 inklusive pause på toppen med fotografering.
Vel nede igjen i bilen kjørte vi til Sigrid på Fagstadjordet, hvor vi ble servert eksklusiv ripssaft fra Hovelsrud gård på Helgøya med visstnok en like eksklusiv prislapp, samt deilig spekemat og ertebrød. Etter en hyggelig stund her kjørte vi tre guttene videre til Balbergskaret hvor vi parkerte bilene. Tok først råket rett opp til Balbergkampen, hvor utsikten ikke stod noe tilbake for hva vi var blitt fortalt på forhånd. Ned igjen tok vi Løytnantstien om "Masta", med flere flotte utsiktspunkter underveis. Nede igjen ved bilene, tok vi og gikk over Bæla, og videre på godt råk mot Rundhaugen. Dette fulgte vi til et par hundre meter før toppen, hvor det ble å gå i terrenget opp til det uanselige toppunktet, midt i skogen, uten utsikt i noen retning. Derfra raskeste vei ned igjen til bilene, hvor vi tok avskjed med Johannes som skulle på skyting på Borgemobana.
Brukte 1 time og 2 minutter tilsaman på disse to toppene, og gikk/jogget 5.25 km.
Fra Balbergskaret kjørte så Hansi og jeg ned igjen til Stortorget og Sport1, for å hente sykkelen som var klargjort. Derfra kjørte vi til tante Astrid på Madshus panorama, hvor vi ble servert kaffe/brus og kaker/is i varmen på terrassen.
Følgelig ble det sent fjøsstell i dag også, men kua som idag ble servert ett helt nytt beite på grunn av tørkesommeren hadde såvisst ikke savnet oss.
Nydelig vær i hele dag, lettskyet og vamt.
Med Sollihøgda og Balbergkampen er Lillehammerlista med topper med primærfaktor +100 fullført.