Topper i Romeriksåsen Nordvest (26.07.2013)

Written by simenru (Simen Rustad)

Characteristic Jogging
Ascents Nordre Korsvatnhaugen Øst (614m) 26.07.2013
Rinilhaugen (613m) 26.07.2013
Rognbråtefjellet (612m) 26.07.2013
Skotjernfjellet (651m) 26.07.2013

Trine og Einar slapp meg av ved bommen på Bjørgeseter mot Solobsen, og jeg jogga fin blåsti og vei østover mot Skotjernfjellet. Der blåstien tar av igjen fra veien (ved ei hytte) blei det klart mere myrete og vått, og dårligere sti, så gikk heller sakte. Stikrysset til stien opp på Skotjernfjellet var ganske utydelig, så jeg løp først forbi det. Herfra var stien mye bedre opp til toppen, med fin utsikt vestover. Fant også en gammel Kjentmannspost her - de har en tendens til å dukke opp på disse turene.

Fra toppen prøvde jeg å finne stien mot snuplassen i nord-øst som er nevnt i en annen turartikkel her. Jeg trur jeg hadde den i kanskje hundre meter før den forsvant for meg, men så var det villskogen nedover. Gikk greit å finne fram, og kom ned på veien. Fulgte den nordover til jeg var på høyde med Snellingen, og så vest mellom Korsvasshøgdene. Når veien vendte sydover igjen begynte regnet å komme ned, og med bare bilde av kartet på mobilen ble det mye karthusk herfra.

Rognbråtefjellet var greit å ta fra veien. Ganske bratt og tett skog, men fant en ok trasé opp, og en enda bedre en ned.

Nordre Korsvatnhaugen Øst var bedre - det går en gammel driftsvei (anslår 15-20 år siden den ble brukt, men den er fortsatt fin å ta seg fram) oppover som jeg fulgte til platået sør-øst for toppen. Herfra var det greit opp.

Nå kutta jeg mest mulig rett vest til Rinilhaugen. Noe knoting, men er ganske sikker på at jeg fant den rette toppen.

Her var planen å runde nord for Måratjernet og finne stien mot Flåtaseter der det ligger en Kjentmannspost. Stien har jeg kryssa (hvis den i det hele tatt var det), og jeg kom ned på stien midt mellom Flåtåtjernet og Langvatnet. Fulgte den ned til vannet og posten.

Opprinnelig var planen å dra vestover og plukke med meg Dalasjøhøgda før jeg snudde mot bygda igjen, men etter en time i regn med lett bekledning (og etter å ha brukt litt lengre tid enn planlagt) bestemte jeg meg for å dra hjemover. Jeg endte opp på stien nordvestover mot Sæterberget, men mista også denne ganske fort, og surra litt på veien til veienden. (Blandt annet ved å følge stien sydover ryggen 500m vekk fra veien, siden jeg var sikker på jeg var på nordsiden.) Herfra løp jeg ned i Søndre Oppdalen, og om Kapellet til Nordre og Casa Ellingsen.