Nordbua som mål og utgangspunkt (27.07.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Visits of other PBEs Nordbua (1,040m) 27.07.2013
Slia parkeringslomme (1,025m) 27.07.2013
Storkvelvbu (1,200m) 27.07.2013

Tur sammen med Hans Thorvald. Kjørte inn Revsjøvegen til parkeringslomme ved Slivatnet, der traktorråket til Nordbua starter. Hadde bestemt oss for å prøve og sykle innover til Nordbua. Dette gikk veldig greit, selv om ingen av oss er noen drevne terrengsyklister, takket være tørkesommeren. Trillet sykkelen bare noen få hundre meter av den en mil lange stien inn til Nordbua. Men veldig slitsomt å være så til de grader konsentrert hele tiden. Vel inne på den flott beliggende Nordbua, satte vi fra oss syklene og skiftet om til shorts og joggesko, samt en liten matpause inne i bua, med navneskriving i gjesteboka.
Gikk så på god sti opp på Nordbukampen, og derfra i terrenget over til Krusgravkampen, via en flott varde på stien mellom Storkvelvbu og Espedalen fjellstue. På Krusgravkampen var det ingen varde eller synlig tegn på menneskelig aktivitet. Fra toppen gikk vi så i tett kratt over til Brennhøa, sør for vann 1075.
Fra Brennhøa hadde vi tenkt å gå om Semmelhøa til nordre Langsua - men innså at det ville bli for langt for fjøsstellet. Gikk derfor rett over til topp 1220 moh, (Raudgrovhaugen), og videre til det vestlige toppunktet på ca. 1205 moh. Herfra kort ned til stien fra Storhøliseter til Storkvelvbu. Kort før Storkvelvbu tok vi over til stien som kommer fra Langsuplassen, da vi så en topp, som viste seg å være på denne stien. På dette punkt, (Storkvolvbuhøgda), satte vi fra oss sekkene og jogget herfra til oppunder Raudgrovtjønnhaugen. Gikk bratt opp mot denne topp, toppunktet viste seg å være lengre vest enn vi antok. Her var heller ingen varde, likefullt turens høyeste punkt, 1350 moh. Jogget så tilbake til sekkene , og herfra kort ned til Storkvelvbu. Her tok vi først feil sti mot Revsjøen, men snudde snart, og fulgte etter det sti mot Espedalen. Like etter Storkvelvbu over et høydepunkt 1232 moh med vel 10 meter i primærfaktor, før det bar nedover mot Forundringshaugene. Et pussig område med småvann og småhauger. Nord for Gardbutjønnene tok vi av fra hovedstien, og gikk på god sti gjennom bjørkeskogen til Nordbua. Her ble det matpause utendørs, da hytta var inntatt av et yngre par. Herfra igjen terrengsykling til utgangspunktet på Slia.
Været var stort sett bra, men vi fikk ei regnskur ved Storkvelvbu. Hørte dessuten mye tordenvær, særlig på Brennhøa så vi styggvær over Langsua og Skaget. Det ble sent fjøsstell, hjemme igjen først klokken 21, etter en kjempeflott tur.

Missing title

Written by repelo 28.07.2013 22:45

Hadde nok ikke lest kartet på forhånd, men ser jo underveis hvor det er toppunkter, og er de ikke registrert, er det jo bare å opprette et nytt peakbookelement! Flott terreng er det ihvertfall, men ser ut til at krattskogen klatrer høyere og høyere til fjells for hvert år! Irriterende for oss som ferdes mye utenfor råk.

Missing title

Written by anneg 28.07.2013 20:10

Dere leser kart før turen ser jeg, ante ikke at det var så mange topper å registrere i dette området. Jeg var like i nærheten av flere av "toppene" for ei uke sia.