Grytetippen og Keipen (27.07.2013)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Mefjordvatnan
Ascents Grytetippen (885m) 27.07.2013
Keipen (938m) 27.07.2013

Etter å ha kommet tilbake fra Jotunheimen var jeg litt gira på å få flere turer før jeg måtte være tilbake på jobb igjen. Og siden det hadde blitt en liten stund siden mitt siste besøk til Senja, bestemte jeg meg for å dra dit og prøve noen turer som jeg hadde ønsket å gå lenge. Grytetippen og Keipen var slike turer, og jeg gjorde et forsøk i fjor med moren min men pga dårlig tid og tåke, klarte vi bare å nå Keipen uten noe sikt på toppen. Da var jeg fortsatt ikke fornøyd og hadde veldig lyst til å gjennomføre turen igjen og få den skikkelig flotte utsikten som jeg hadde sett på noen bilder jeg fant på nett.

Fra haugen på ca. 500 moh får man utsikt mot Segla
Utsikten ble enda bedre over Øyfjorden
Tilbakeblikk mot Keipen, sett fra like før toppen av Grytetippen
En glad dame på Grytetippen

Jeg dro fra Tromsø rundt kl.10 en fin lørdag morgen og var på Brensholmen fergekai i god tid for å rekke ferge kl.12. En time senere ankom vi Botnhamn og det var bare 20 minutter med bilkjøring før jeg parkerte ved siden av veien for å starte turen til Keipen. Utgangspunktet for turen er omtrent halvveis langs Mefjordvatnan dersom man kjører fra Botnhamn mot Mefjjordbotn. Det er ganske tydelig for det er en av de ti-på-topp turene i Lenvik i år (og var sånn i fjor også). Da stårr det et skilt som peker opp fjellet når man kjører forbi Mefjordvatnan. Begynte turen ca. kl.13.30 og temperaturen var rundt 17 grader, men det føltes varmere enn det. Heldigvis var det nesten ingen andre på samme turen i dag og så var det ikke så mange som måtte se på en svett jente ;-) Bakken var litt våt og gjørmete i begynnelsen, spesielt langs elva og gjennom skogen. Stien var merket med rød maling for å vise ruta og jeg husket turen (mer eller mindre) fra i fjor, så jeg hadde ikke noe problem med å følge stien.

Mefjorden og Øyfjorden sett fra Grytetippen. For en utsikt!
Ikke så like spennende å se på utsikten mot øst og sør, men verdt å vise her
Her har vi en utsikt mot Grytetippen (midt på bildet) sett fra toppen av Keipen. Breidtinden på venstre siden av bildet
En annen panorama fra toppen av Keipen. Just because it was so deilig :-)

Høydemeterne gikk ganske raskt og jeg var snart på haugen på rundt 500 moh. Deretter måtte jeg gå et lite stykke ned før ruta gikk opp i steinura til skaret mellom Grytetippen og Keipen. Dette ligger på ca. 700 moh. Traff ei dame som var på turen ned men hun var den eneste jeg så før jeg nådde toppen av Keipen. Fra skaret tok jeg av til venstre og videre til toppen av Grytetippen. Der fikk jeg fantastisk utsikt over Ørnfjorden, Øyfjorden, Mefjorden og alle fjellene innimellom! Jeg kjente igjen den samme glade følelsen jeg hadde på Breidtind turen i fjor, da jeg fikk øynene mine på dette kjempefine området. Så mange spisse, men likevel lille fjell samlet på ei liten øy! Den er ikke en utsikt som man kan bli lei av.

Jeg sole meg på Grytetippen
Øst for Keipen. Fjellet har en brattere side også.

Satt på toppen av Grytetippen en halvannen time mens jeg koste meg med et eple, solvarme og utsikten. Da fortsatte jeg ned til skaret igjen og opp på andre siden mot Keipen. Brukte ca. en halvtime fra Grytetippen til Keipen, og terrenget var ganske lett å gå. En annen jente var på Keipen da jeg kom opp til toppen, men hun var ikke lenge der. Så ut som at hun var egentlig på joggetur i dag og var nettopp på turen ned, men hun tok et bilde for meg uansett. Jeg slappet av en halvtime til på denne toppen før jeg begynte min egen tur tilbake til bilen. Var litt opptatt av noen skyer som så ut som om de kunne vært tordenskyer, men jeg var ikke sikker på det. Jeg ville ikke bli værende på toppen for å finne ut om det var sant eller ikke.

Joggejente som jeg traff på Keipen
Keipen sett fra ca.500 moh
Camping er ikke verst i slike omgivelser
Ett ord: Nydelig :-)

Brukte samme ruta ned og var på bilen ca. kl.18. Resten av kvelden var nydelig og jeg campet i bilen ved Ersfjorden. Solnedgangen rundt kl.22 var vakker. En fin slutt på en fin dag.