Stetinden (23.07.2013)  6

Written by Glenn (Glenn Olsnes)

Characteristic Mixed climbing
Ascents Halls fortopp (1,314m) 23.07.2013
Stetinden (1,391m) 23.07.2013

ENDELIG! Har drømt om dette fantastiske fjellet i lengre tid og endelig var tida inne.

Stetind sett fra veien.

Eg og Sven Åge SÅH (Sven-Åge Hauge) som tidligere i uka hadde besteget Jetnamsklumpen og Svolværgeita i skikkelig drittvær var no rimelig glad og gira for att sola endelig var kommet igjennom skylaget.

Starta 05.00 fra rasteplass rett etter Stetindtunnelen i håp om å vere aleine på toppen. Dette funka perfekt! Fulgte stien mot Halls Fortopp i bra tempo, og etter 2,5t var vi der! Flott utsikt i alle kanter.
Hallsfortopp.
På med klatreseler og utstyr.(valgte å gå videre i fjellsko,og det funka heilt fint).
Sikra oss bortover ryggen mot Mysosten. Ikkje vanskelig å gå,men luftige parti ein del plasser.
Sven Åge klatra først forbi Mysosten,dette gjekk som ein leik sjølv med fjellsko. Så var det min tur forbi dei 10 forbitrede fingertak. Det gjekk og veldig bra, meget luftig men ikkje vanskelig. Lett klyving videre mot toppen.
Litt skyer var kommet, men fantastisk utsikt fra toppen av Norges Nasjonafjell!
Tok masse bilder og smilte fra øre til øre. Litt mat og drikke måtte vi ha før det bar nedigjen. Gjekk rolig og kontrolert tilbake mot den luftige rappelen ned fra Mysosten. Gjekk usikra tilbake mot Halls Fortopp og videre ned. No kom det eindel folk oppover stien og me var glad me starta såpass tidlig.
Rappel ned fra Mysosten.

Tilbake på rasteplassen etter 7timer og 45 min. Rein glede fra første til siste sekund. Ett magisk fjell som virkelig fortjener status som Norges Nasjonalfjell!

Takk for turen Sven Åge :)