Hellstugu-Traversen (19.07.2013)

Midtre Hellstugutinden N2 (2,153m) 19.07.2013
Nørdre Hellstugutinden (2,218m) 19.07.2013
Store Hellstugutinden N2 (2,215m) 19.07.2013

Yess! Kikket ut teltåpningen der vi hadde campet i svingen på Hellstuguåi og så at det ikke var en sky på himmelen.

Da var det bare å komme seg opp, få i seg litt mat, pakke sammen campen, gjemme sekkene og legge avgårde. Det var Robert og meg som var på tur. Ingen av oss hadde særlig tinderangling-erfaring, men vi hadde lest litt om denne traversen, og vi pakket med oss klatreutstyr og planen var å se hvor langt vi kom.

Bra vært og tørt og fint hele veien. Det gikk med en del tid til sikringsarbeid et par steder siden taulagsrutinene våre ikke var så innarbeidet.

Klyving opp mot Midtre

Vi hadde en vanvitting flott tur i bra vær, men vi måtte gi oss under Store. Da var klokken 20.00, og vi skulle til å sette i gang med klatringen (som omtrent starter over øverste snøfeltet der?). Vi hadde unngått N1 på Urdadal-siden for å spare litt tid og krefter, men da vi stod der nede og så opp mot Store og innså at vi var tomme for energi - og egentlig var langt over fornøyd med dagens insats, så vi bestemte oss for å komme oss ned i dalen og hele veien tilbake til Spiterstulen. Litt bittert, men vi kommer sterkere tilbake!