Raundalseggen (14.05.2005)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bomveg mot Bjørnset (400m)
Endpoint Raundalsvegen ved Voll (540m)
Ascents Horndalsnuten (1,461m) 14.05.2005 14:20
Skipadalsnuten (1,496m) 14.05.2005 16:10
Seldalsnuten (1,548m) 14.05.2005 18:15
Olsskavlen (1,576m) 14.05.2005 19:40
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 14.05.2005 19:50

RAUNDALSEGGEN PINSEN 2005

Fra starten av turen ovenfor skogsvegen på Skiple. Skipadalsnuten i bakgrunnen

Raundalsryggen er en fjellrygg som ligger på sørsiden siden av Raundalen, godt synlig for alle som reiser gjennom dalen med Bergensbanen eller med bil til Mjølfjell. Ryggen strekker seg fra Horndalsnuten i vest til Olsskavlen i øst. Turen er mellom 30 og 40 km med samlet oppstigning på ca. 2000 hm. Jeg hadde i lengre tid syslet med tanken på å gå Raundalseggen som er godt synlig fra hytten vår på Mjølfjell - enten som sommertur eller på ski. 10. mai 2005 under årsmøtet for Mjølfjell Vel holdt Sveinung Klyve foredrag og viste flotte bilder fra denne turen.
Da bestemte jeg meg. Nå skulle det bli Raundalseggen ved første og beste anledning! Og anledningen var ikke langt unna. Pinsen sto for døren med besøk av datter og svigersønn Jon Helge på Mjølfjell. !4. mai skulle vise seg å bli en perfekt dag. Vi kjørte fra Mjølfjell til Skiple og videre inn en bomveg og skogsveg så langt denne var kjørbar i forhold til snøen. Turstart kl. 1100.

Vi nærmer oss siste oppstigning mot Horndalsnuten
Jon Helge er fremme ved varden, Knut nærmer seg
Jon Helge på Horndalsnuten
Toppområdet på Skipadalsnuten
Skisporene våre i Mindebakken på sørsiden av Skipanuten/Fribotneggi
På toppen av Seldalnuten
Tilbakeblikk vestover mot Seldalsnuten

HORNDALSNUTEN
Start på ca. 400 moh kl 11 med ski og feller opp gjennom skogen og videre oppover nordflanken til toppen. Oppe på toppen etter 3 timer og 20 min. Stor, flott delvis snødekt varde og panoramautsikt her oppe! Neste mål var

SKIPADALSNUTEN
Fint nedrenn ca. 80 hm og så 150 hm opp mot toppen. Her var det isete og avblåst, og vi tok skiene på sekken til vi var oppe på bedre skiforhold. Toppen av Skipadalsnuten vare bare en snøflate uten synlig varde eller annen markering. Oppe der kl. 1610.
Vi fortsatte østover og kom til en flott nedkjøring på sørsiden av selve ryggen. Denne kalles Mindebakken, og gav perfekte nedkjøringsforhold med flotte Telemarksvinger for Jon Helge og mer modifiserte sådanne for meg!

SELDALSNUTEN
Etter Mindebakken fulgte en 150 hm oppstigning til Seldalsnuten som med sin karakteristiske hengeskavl er godt synlig fra Raundalen. Oppe der ca. kl 18. Nedrennet fra Seldalsnuten (ca. 200 hm) var ingen stor fornøyelse. Her var det relativt smalt øverst og føret var skarpt og isete. Det tok sin tid for spesielt for meg, men vi kom da begge ned i god behold. Vi kom nå ned i Rastaklov og fortsatte mot dagens siste mål

OLSSKAVLEN
Nye 200 hm ventet fra Rastaklov. På igjen med fellene, bratt opp første stykket, så flatere opp mot det store toppflaten. Dette er turens høyeste punkt ca. 1570 moh. Den sørligste varden på Olsskavlen er kommunetopp både for Voss og Granvin. Vi var opp der ca. kl 19, og været var fortsatt upåklagelig med blå himmel og sol. Etter en god pause på toppen fulgte nydelige nedrenn nordover Tungefjell i retning Voll. Snøforholdene var perfekte ned til ca. 500 moh. Derfra begynte det å bli bløtt og mer og mer barmark. Siste delen av turen ble derfor litt strabasiøs, men dette betydde lite i forhold til den flotte turen som lå bak oss. Tilbake ved Voll på Raundalsvegen ca. 22 der vi ble hentet av Astrid i bil og kjørt hjem til et sent, men herlig kveldsmåltid med finnbiff og tilbehør.

Jon Helge på Olsskavlen 14. mai 2005 kl 1930. Vassfjøra synlig i bakgrunnen

Har lyst på Raundalsryggen!

Written by Øyvindbr 26.01.2012 13:08

Denne turen har jeg tenkt på lenge nå! Den har ligget i bakhodet før, men etter at DNTs årbok for 2007 hadde en artikkel om denne ryggen har jeg følt i 4 år at tida er overmoden for et besøk. Håper jeg finner ut av det snart...