Gråtinden (14.07.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kvitberg
Characteristic Walk
Ascents Gråtinden (871m) 14.07.2013
På veien opp Gråtinden. Utsikt mot Bentsjordtinden.
Mot fastlandet

Til tross at jeg har vært på tur til Gråtinden to ganger før, har jeg faktisk aldri stått på sin topp. Første gang (i fjor November) med søsteren min var vi litt sent ute og nådde ikke toppen før det begynte å bli mørkt, og andre gangen på skitur i slutten av Januar gikk vi bare til skitoppen som er ca. 150m lavere. Og så hadde jeg fortsatt et uferdig prosjekt med Gråtinden. I dag manglet jeg turkompiser og så var denne turen et godt valg. Den er enkel, ikke spesielt lang og relativt lett tilgjengelig - mindre enn en time bilkjøring fra byen.

Jeg dro fra Tromsø like etter kl.15, og det var nesten kl.16 før jeg startet turen. Det hadde blitt overskyet hele morgenen men nå sola skinte og lufttemperaturen var en komfortabel 12 grader. Det var ikke så spennende på veien opp til Kvitbergfjellet, men jeg hadde musikk som selskap og det var ihvertfall fint å komme meg ut og nyte litt ettermiddags/kveldssol.

Panoramabilde fra like under toppen
Utsikten mot Mjeldskartinden og Kattfjord, nord for Gråtinden
Utsikten øst og sør for Gråtinden

Fra Kvitbergfjellet var utsikten helt OK, spesielt mot Bentsjordtinden. Ryggen fra Kvitbergfjellet var nesten flat men lett å følge for det finnes røde merker på steinen. Jeg må innrømme at jeg ikke trodde at det skulle bli en sti i det hele tatt, men i dag ble jeg overrasket (jeg mener det på en fin måte). Bare på slutten av ryggen til toppen ble det brattere og steinen var ganske løs. Likte den ikke veldig, og det kunne vært lett å miste stien og gå for langt til høyre. Noe som ikke er så lurt. Uansett, jeg nådde toppen etter mindre enn 2 timer. Traff to andre turfolk der. Etter en pause på toppen gikk jeg forsiktig ned igjen. Trodde ikke at jeg gikk fort men det var kanskje litt fortere enn knærne mine kunne tåle for de føltes ikke så behagelige da jeg kom tilbake til bilen igjen.

Flere panoramabilder

Den var en bra og rask tur (kanskje heldig siden jeg begynte å bli litt lei av å høre på Armin van Buuren så mange ganger med musikkspilleren på shuffle-mode), ingen behov for å kjempe mot tett skog og busker i dag. Dette setter jeg stor pris på!