Travers over Urdadalsryggen (12.07.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,406m)
Endpoint Samme (1,411m)
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 12.07.2013 16:30
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 12.07.2013 08:30

URDADALSRYGGEN I DRØMMEVÆR

Da det plutselig dukket opp en uventet mulighet for helgefri pakket jeg snippesken og ga meg avgårde til Leirvassbu ut på dagen 11.7. Det er ikke stort mer enn 5 timers kjøretid fra Bergen nå sommerstid med åpen Tindeveg fra Årdal til Turtagrø. Møtte Jan på Leirvassbu fredag morgen. Start kl 0830. Varmt og fint sommervær, men litt disig. Fulgte den vanlig, T-merkete stien innover mot Visdalen forbi Troget, Panna og Kyrkjetjønne.

Tverrbytthornet og Søre + toppen av Store Bukkeholstind fra sørsiden
Fra Urdadalsbandet mot Urdadalstinden SV0 til venstre og Semelholstinden i midten

Vi tok av østover og oppover mot Semelholstjønne i lettgått og fint terreng. Herlig, men uvant med slik sommervarme! Det ble mye svetting og drikking på denne turen! Fortsatte innover på østsiden av 1582-vatnet opp vel 300 hm til vi var oppe i sadelen sør for ryggen kl 1215.

Fra sadelen sør for Urdadalsryggen. Fra venstre Søre Hellstugutind, Semeltinden og de Sørvestre Urdadalstindane. Skarddalstinden og Skarddalseggje i bakgrunnen

Urdadalstinden S2
Fra sadelen lett opp vel 100 hm til dagens første topp som er markert av en liten steinvarde på GPS 467444 6823002. Flott å være igang med selve ryggen, og i så fantastisk vær!

Jan ved varden på S2. Bilde mot nord. S1 og Midtre ligger foran oss
Foto mot sør. Søre Hellstugutinden til venstre, Semeltinden til høyre
Fint bortover ryggen mellom S2 og S1

Urdadalstinden S1
S1 ligger bare ca. 250 m lenger nord i lettgått og uproblematisk terreng. Toppen er markert av tre steiner oppå hverandre på GPS 467369 6823232.

Varden på Urdadalstinden S1 til venstre. Midtre i bakgrunnen
Varden på S1 til høyre, Semelholstinden til venstre

Midtre Urdadalstinden
Nå var det bare et kort stykke bort til det vanskeligste partiet på turen - skaret sør for Midtre. Da vi kom frem til stedet så det ikke så ille ut. Det hadde vært greit å komme seg ned første halvdelen, men vi var litt usikre på forholdene helt nederst. For sikkerhets skyld valgte vi å sikre med tau uten å foreta noen formell rappell. Fra skaret var det morsom klyveklatring i relativt bratt terreng på tørt og fint fjell med gode tak til vi var oppe på Midtre som er en skikkelig topp med PF på 110 m.

Jan på vei ned det bratte partiet mellom S1 og Midtre
Rosenroten stortrives på sørsiden av Midtre!

Toppen ligger på et fint lite platå, og er markert av en middels stor varde på GPS 4673330 6823232. Flott utsikt i alle himmelretninger. Vi tok oss en god pause og nøt utsikten!

Jan på toppen av Midtre. Store Urdadalstinden i bakgrunnen til venstre
Fantastisk sommervær på Urdadalsryggen!
Panorama fra Midtre. Fra venstre Semeltinden, de SV Urdadalstindene, Semelholstinden, toppen av Kyrkja og Tverrbytthornet/tindane

Raudbergspinnakkelen
Fra Midtre er det bare ca. 150 m nordover til denne "blåtoppen" som i følge "Bibelen" bare mangler noe dm på å ha en PF på 10 m! Det var helt greit å komme seg opp hit fra sørsiden. Fra andre siden er det mye brattere, spesielt fra øst. Toppen er markert av en liten stein på koordinatene 467318 6823526 som avviker 10-6 m fra det som er oppgitt på PB. Jeg tillater meg å korrigere PB koordinatene.

Jan har besteget Raudbergspinnakkelen! Store Urdadalstind i bakgrunnen
Pinnakkelen sett fra en litt lavere topp litt lenger NØ. Midtre i bakgrunnen
Raudbergspinnakkelen sett fra NNØ. Foto:Jan
Hvor lenge har denne karen stått der, tro?
Vandreren kommer til syne i østveggen litt sør for pinnakkelen!

Vi rundet pinnakkelen på vestsiden og kløv opp på en annen, litt lavere topp like NNØ for sistnevnte. Flott utsikt mot pinnakkelen, antagelig PF på 5-6 m, men desidert mindre enn 10m.

På vei videre nordover kom det kjente motivet av den gamle vandreren med ryggsekk og lue tilsyne i østveggen av Midtre Urdadalstinden! Jan fikk tatt noen gode bilder av karen. Nå var vi nesten fremme ved

Vesle Urdadalstinden
Dette er en "på veien topp" mot Store med PF på ca. 10 m markert av en liten varde på GPS 467291 6823660.

Foto mot nord. Nærmest Raudbergspinnakkelen og Vesle, så Store Urdadalstinden
Varden på Vesle Urdadalstind med Store i bakgrunnen

Fra denne er det en knapp km og vel 100 hm til

Store Urdadalstinden
Lettgått og greitt opp hit til den flotte og skeive varden på GPS 466925 6824384. Nå merket vi virkelig at det hadde vært varmt vær og mye væsketap. Langs Urdadalsryggen er det ikke vann å finne, og - for første gang på tur sammen - hadde Jan og jeg nå gått nesten tom for drikke! Jan hadde spart på en Cola til denne toppen, men den fikk han nok ikke ha for seg selv!

Jan på Store Urdadalstinden
Gjensyn med Store Urdadalstind!

Vi tok fatt på tilbaketuren, og passerte over "blåtoppen"

Nord for Store Urdadalstinden
PF 7 m. Målte GPS 466849 6824472 på høyeste punkt.

Nord for St. Urdadalstinden sett fra denne. Bukkeholstinder i bakgrunnen
Nord for St. Urdadalstinden. Varden på Store skimtes. Hellstugutinder til ve.
Fra venstre Store og Midtre Urdadalstinder, Semeltinden, SV Urdadalstinder, Semelholstinden, Visbreatinden og Kyrkja

Vi fortsatte ned nordryggen - enkelte steder på snøfonner - og var glade da vi endelig var nede igjen i Visdalen og fikk slukket tørsten. Tilbake på Leirvassbu til en som alltid herlig middag kl 2035! Takk for en alle tiders tur til Jan!