Friklatring i Sellatårna (01.07.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Erster Sellaturm (2,533m) 01.07.2013
Zweiter Sellaturm (2,598m) 01.07.2013

Etter La Locomotiva - en artig oppvarming til Sella-tårna ble jeg sittende med gps-en skrudd av, og se på klatrerne som forberedte seg til turen opp mot tårn 1. Det ville virket dumt å "snike i køen" og gå alene oppover her, så jeg søkte etter andre veier, og jeg ble oppmerksom på en sti som gikk videre opp og mot høyre (øst). Jeg utforsket denne i påvente av at køen skulle forsvinne, og så at det var en akseptabel passasje som krysset seg langt oppover. En snørenne i bunn gjorde det lett å komme opp i renna, og siden var det tydelig sti og flere varder, og stien krysset seg oppover i sida. Noen klyvepunkter, kanskje svake 2-ere, ble det, men ellers lett et langt stykke.

Stiskillet
Rett etter en varde på ca 2500 hm delte stien seg. Den ene traverserte rundt et hjørne (skulle vise seg å være en lett vei bort til skaret mellom 1. og 2. tårn - dit jeg egentlig skulle ha gått!) Jeg ville helst oppover, og valgte derfor dette alternativet. Snart ble det brattere, og jeg satte igjen stavene og skiftet til svasko. Hjelm hadde jeg brukt hele tiden, for det smalt oppi mellom tårnene av småstein rett som det var.

Det ble litt 2-er-klyving av den enkle sorten på kryss og tvers, og jeg så et tydelig U-formet skar, med vanvittige bratte og høye vegger bak! Skulle jeg opp dit da? Det skulle da vel ikke være det tredje tårnet jeg så, som skulle være langt vanskeligere? I så fall var jeg på gal vei. Stien ledet ikke opp i det skaret, og skulle jeg ha nådd det, så det ut til å kreve tausikring. Jeg kom i stedet opp i et høyere skar, og så brått ned på nordsiden! Her var det styggbratt opp til venstre (vest), så jeg holdt til høyre, hvor det gikk en tydelig sti. Denne traverserte rundt en bratt hammer, som jeg greit kunne klyve opp på fra østsida. Nå fikk jeg litt oversikt, og så to rappellere ned den styggbratte egga. Dvs nr 2 i følge kløv ned, etter at kona var rappellert ferdig. Hadde de vært på det andre tårnet?

Det andre tårnet
Jeg kløv kjapt ned og tilbake til skaret, og spurte dem om dette. Joda, det gjorde de! Altså hadde jeg gått opp på høyre side (øst) av det andre tårnet. Det var ikke egentlig det jeg ville, men nå ønsket jeg å prøve meg opp herfra, nå som jeg hadde sett at det gikk an å klyve ned. Det var ikke snakk om mer enn 10-15 meter, hvorav de siste var brattest. Her var det en dyp renne, som ga mindre følelse av luft, og fester på begge sider, så det gikk egentlig ganske greit opp. En svak treer, og helt på kanten av hva jeg syntes var behagelig alene uten sikring.

Jammen var jeg oppe nå, på det andre tårnet! Luftig! Og med utsikt langt ned til det som måtte være det første tårnet. Nå kom jeg på at gps-en var av, æsj. Skrudde den på, og søkte litt utover egga her, men aldri i livet om jeg ville forsøke meg ned i vest! Det var rart, for jeg hadde forstått det slik som at denne toppen var lettest fra vestsida - det måtte opplagt være feil! (Etterpå, ved det første tårnet, så jeg at det var meget lurt at jeg ikke prøvde meg ned vestsida på det 2.tårnet.)

Jeg klatret derfor forsiktig ned samme vei som jeg hadde kommet opp, og deretter lettere ned til stavene og fjellstøvlene mine, som lå igjen. Jeg ville se om ikke den stien som traverserte lenger nede, kunne lede meg over til skaret mellom tårn 1 og 2. Det gjorde den, og det gikk overraskende lett og raskt også! Vi snakker om 2-3 minutter, og en herlig travers i styggbratt terreng, men ikke slik at jeg følte behov for tau. Stien gikk under et overheng i søreggen på tårn 2 - tøft!

Klar for tårn 1 også
Så var jeg i skaret mellom tårn 1 og 2, og målte dette til 2504 m. Herfra var det god sti opp til det første tårnet, og ikke behov for noe sikring. Stien traverserte toppinaklene i sør, før jeg svingte opp på den høyeste pinakkelen fra vest. Målte denne til 2544m. Ikke fullt så luftig som tårn 2, men med imponerende utsikt likevel. En liten metallboks med toppbok lå litt skjult like ved, og jeg skrev meg inn som førstemann i dag, enda det var mange rundt meg, og flere som opplagt hadde vært her, og som nå klatret i tau videre opp mot tårn 2.

Fulgte samme vei ned igjen, uten behov for å sjekke ut veien rett ned fra skaret mellom tårn 1 og 2. Dette også siden jeg så noen som gjorde i stand en rappell et stykke nedi der, hvor det så ganske bratt ut. Det var uoversiktlig ovenfra her; altså ble det travers tilbake til stien jeg hadde kommet opp, og så fulgte jeg denne ned, og til slutt vestover helt til hotellet i Sellapasset. Dette var en liten omvei, men jeg ville tracke stien med tanke på evt andre brukere her på peakbook. Takk meg for det!
Cirka 4 timer på tur totalt.

Gps-en ble først skrudd på oppå toppen av tårn 2!