En lang men fantastisk dag (11.07.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Ansmyrheia (261m) 11.07.2013
Havrefjell (638m) 11.07.2013
Solhomfjell (659m) 11.07.2013
Punkt øst for Solhomfjell (588m) 11.07.2013
Etter en fin overnatting ved Nidelva nær Åmli, var vi klar for flere topper. Været var supert og det måtte utnyttes. Vi dro først inn til Næsgrenda og fulgte Otto sin veibeskrivelse. Ang. traktorveien, den ser ut som om han stopper ved enden av en myr/hogstfelt. Vi gikk opp til venstre rett før dette og bucha oss oppover litt lenger oppe på høyden. Ved det skaret Otto snakker om, er det på toppen av skaret, hengt et band/tape rundt et tjukt tre. Fra dette bandet går det en dårlig sti opp på toppen, som bare er midt i skogen. Den forfallne bua på ANSMYRHEIA er enda mer forfallen nå.
Toppen av Ansmyrheia
Ansmyrheia
Toppunktet er markert med varde bak bua og med bolt foran bua. Da vi kjørte videre, traff vi 3 store røyer i veien. Vi listet oss nærmere og nærmere med bilen, og vi var sikkert ikke lenger fra dem enn 2 m, da den ene fløy og den andre tuslet inn i skogen.
Så kjørte vi videre for å ta Gjerstad sin topp. Men vi hadde lest Roger sin beskrivelse og fikk lyst til å ta alle tre toppene han hadde tatt, samtidig. Kjørte helt til enden av hyttefeltet i Sandtjønn etter å ha tatt av hovedveien der det stod Havretjønn og Sandtjønn, rett over kommunegrensen til Nissedal kommune.
Parkerte her og kikket på infotavlen før vi ruslet i vei. Fulgte røde T-merkinger og blåmerket løype helt til disse skilte lag etter ca. 3 km gange. Da fulgte vi den blå løypen til branntårnet på SOLHOMFJELL. Det var en fin tur på 6 km i fin sol og med vind, så dagen var perfekt der vi tråkket oppover på svabergene. Klatret opp i tårnet og tok bilder, skrev oss i boken og spiste nede ved postkassen.
Tårnet på Solhomfjell
Fin utsik fra tårnet
Så begynte vi å leite etter Gjerstad sitt punkt. Roger skrev noen som forvirret meg litt, nemlig det om Marisheii. Jeg misforstod og trodde toppen lå der, så vi surret litt rundt der oppe på heia, før vi fant ut at det var ikke høyt nok. Fulgte stien tilbake til der grensen er, og fant SOLHOMFJELL PUNKTET veldig greit litt til høyre for stien. Det var nok for varmt og hodet funket ikke godt nok og jeg glemte rett og slett at det skulle ligge på grensen.
Kommunetoppen på Solhomfjell
Så opp igjen til branntårnet for andre gang. Vi mistet en time på dette, så det begynte å lakke og li på dag da vi tok fatt på returen ned fra branntårnet.
Nede ved bilen, mens vi spiste var jeg ikke sikker på om jeg orket turen til HAVREFJELL. Det var 3 km i oppoverbakke og jeg hadde jo nettopp hatt lungebetennelse og kroppen var tung og pulsen ikke god. Men vi la i vei kl.18.20 likevel. Krabbet oppover de bratte svabergene og fikk snart kjempeutsikt.
Utsikt tilbake til hyttefeltet etter turen på Havrefjell

Kl.18.50 var vi oppe og jeg var superglad for at jeg hadde gjort dette for utsikten der oppe er kjempefin og naturen i hele dette området her er flott. Kunne godt dra tilbake hit en gang! Vi kjørte hjem etterpå.

Missing title

Written by Roger 14.07.2013 22:18

Så flott at dere fikk utnyttet en tur til kommunepunktet til Gjerstad med både Havrefjell og Solhomfjell. Virkelige flott rundtur dette. Når det gjelder det med Marishei så kommer nok ikke det fra meg, men supert at dere fikk fullført runden allikevel. En time ekstra var jo litt leit.

Sv:

Written by LivogKristen 16.07.2013 15:33

Hei Roger. Vi så bilde av deg der og at du hadde vært der. Oppi mitt hode, i Den varmen, leste jeg det som at det var toppen. Ikke din feil, men min.

Missing title

Written by otto 12.07.2013 22:11

På kommunetoppjakt ser jeg. Husker godt disse turene. Fyldige og fine rapporter..

Sv:

Written by LivogKristen 16.07.2013 15:35

Ja Otto vi nytter alle muligheter, men det er dessverre ikke mye vi får gått i sommer. Det skjer altfor mye!,