Espehaugen og Hovdefjell (10.07.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Espehaugen (243m) 10.07.2013
Hovdefjell (525m) 10.07.2013
Visits of other PBEs Hovdefjell parkering (250m) 10.07.2013
Hadde tenkt oss til Roanområdet, men pga. at Liv har vært syk og ikke følte seg helt bra den dagen, endret vi retning og kjørte sørover. Vi hadde planer om ESPEHAUGEN og så finne et sted og parkere og slappe av resten av dagen. Fulgte Inger Lises veibeskrivelse, den var grei. Presesering: Når du kommer til veidelingen, er bommen på veien til høyre. Den første vi traff på var en orm i veien. Kan ikke si jeg likte det helt for jeg visste at det var mye buching opp til toppen. Fant den dårlige stien, men den er så overdekket av bregner at vi måtte koste oss fremover med hender og føtter. Fant toppen greit. 25 min opp på grunn av mye buching og ujevnheter i bakken.
Dette gikk så fort at vi bestemte oss på impuls for å ta Vegårdshei sin topp, Hovdefjell. Hadde ikke annen beskrivelse enn 500Fjell sitt "Sørlandsreid", og han hadde syklet. Vi visste ikke om det gikk sti opp eller kun grusveien, men satset på den. Etter ispause på Vegårdshei, kjørte vi til Storbrua i retning Åmli. Tok av mot Ufsvatn og så mot Gisletveit. Kjørte til en vei der det stod privat vei og frem til nærmeste kryss. Der er det bom og skilt med innkjøring forbudt. Vi trasket opp grusveien og brukte 30 min opp til toppen. Flott utsikt, men en utrolig lang og tynn mast der oppe.
Toppen av Hovdefjell
Liten rast før vi trasket ned igjen de 10 krappe svingene.
Kjørte videre og leitet etter et sted å villcampe. Fant et sted ved Nidelven et lite stykke etter Åmli. Her grilla vi og spiste 21.30. Nydelig solnedgang og fantastiske farger på himmelen. Hadde ikke lyst å sove og lå i sengen til altfor langt på natt og bare nøt utsikten over elven og den flotte himmelen, mens fiskene hoppet og spratt i elven.
Flott solnedgang på villcampen vår ved Nidelva