Roan og krinsen rundt (08.07.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Hestekvævnuten (1,160m) 08.07.2013
Raudhelle (1,098m) 08.07.2013
Roan (1,191m) 08.07.2013
Sveinsheii (1,141m) 08.07.2013
Visits of other PBEs Roan parkeringsplass (612m) 08.07.2013

Tur til Fyresdal

Da var det endelig klart for en ny tur til en riktig Telemarks gigant igjen, og valget falt på Roan. Hadde med en kamerat. Tok av fra Hauggrend i Fyresdal og kjørte inn til det vanlige utgangpunktet i Røyningsdalen (bomavgift 40,-). Veien inn er skiltet Roan. Siden jeg også sysler litt med andre listeprosjekter var det fordelaktig med en litt utvidet tur i området.

Etter å ha sjekket tidligere turer i krinsen av andre her på Peakbook, og på nettet generelt, gikk jeg for en rute med sti opp forbi Kvæven og helt opp via demningen ved Røyningsvatn, og mot toppen av Sveinsheii. løypa var fin å følge opp til Kvæven, men videre derfra ble det litt ut og inn av stien, særlig fra øvre Kvæven. Der ble stien fullstendig borte, men møtte på den igjen litt nedenfor demningen. Runding av Røyningsvann etter passering ved demningen, bydde på turens mest utfordrende parti. Søkte ned langs vannet, men her ble vegetasjonen tett som naboens hekk.. Men så fort vi begynte å stige opp i fjellsiden, ble det en fryd å gå. Veldig lett å ta seg opp her. På fjellet her møtte vi først et reinsdyr, som sirklet rundt oss flere ganger, og så to til litt lengre nede.

Turen ned fra Sveinsheii og over mot Sveinsheii’s søndre punkt gikk bemerkelsesverdig lett. Var nok litt heldig med valg av rute for vi kom raskt ned, også fra det søndre punktet og ned til Plagestaddalen. Elva her som jeg var forbredt på kunne bli litt utfordrende, gikk svært enkelt å forsere. Gikk tørrskodd over på noen svaberg. Later til å være lite vannføring nå.

Hestekvævnuten bydde på turens flotteste utsikt, i hvert fall etter vår bedømming. Også det søndre punktet på Sveinsheii var flott. Inne på fjellet fra Hestekvævnuten mot Roan, ved noen myrer, møtte vi noen skikkelig svermer av mygg, må si jeg aldri har opplevd maken. Det var kun på dette stedet av turen vi la merke til mygg, ellers så vi ikke noe til de, men fluer derimot... spesielt i skauen mot Kvæven, de var innpåtrengende. Ellers var det fint og lett å ta seg ned fra Roan. Her går det en flott merket sti.

Turtid: 11 timer 30 min er inkludert godt med pauser og tid på toppene i det varme været. Sol fra skyfri himmel hele dagen.

Bilder

Sveinsheii
Reinsdyr på Sveinsheii
Sveinsheii søndre punkt
Fra Hestekvævnuten
Roan - siste topp for dagen