Hundesteinsegge (14.12.2010)  5

Valdres pf. >=100 m
14.12.2010: 107/156

Kart

Kart med ca. inntegnet rute.

Drømmedag på Hundesteinsegge

Vi, jeg og Svein Arild, kjørte fra Fagernes litt over syv i stummende mørke oppover mot Vang. Etter hvert som grålysningen seg innover så vi konturene av alt for mye skyer, enda det var meldt kjempevær! Litt nedtur det, men vi holdt fast ved planene og parkerte på en liten parkeringsplass ved E16 oppe i Øvre Dalen.

Kraftveien

Vi gikk "kraftveien" som slynger seg bratt opp fjellsiden, opp mot Jonsgardstølen. Fra 570-1180 moh ganske så kontant. Videre fulgt vi den nedsnødde veien opp til vannskillet mot Sanddalen før vi dreide nordover i retning Gravdalen.

Værskifte

Etter en temmelig skyfull start på dagen, drev dekket nå vekk og Hundesteinsegge lå badet i sol foran oss. Sørflanken så litt bratt ut, så vi valgte å dreie nordvestover inn gjennom Gravdalen før vi rundet opp mot vestryggen.
Hittil hadde skiføret vært topp, men her i bratta var de no dritt. Mye grov stein med løs snø oppå. Lange ski og feste som ikke satt så godt lenger. Vi var begge både slitne og godt forsynte når vi svingte ut i nord-nordvestflanken hvor forholdene var mye bedre.
Herfra gikk det som en lek opp til det markerte toppunktet.

Utsikt!

Hundesteinegge har jeg knapt hørt om og aldri tidligere levnet en tanke, men for en utsiktstopp! Det er den høyeste toppen i umiddelbar nærhet og i retning Jotunheimen er det ingen andre fjell som sperrer sikten. Det var rett og slett topp! Angret der og da på at jeg hadde lagt igjen godkameraet hjemme.

Utsikt fra Hundesteinsegge mot Gjendealpene.

Retur

Vi hadde brukt vel 4 timer på turen opp, og etter en halvtime på toppen, var det på tide å vende nesa hjemover. Vi valgte en litt annen trasé ned igjen til Gravdalen. Nede i bekkedalen lå det opp mot knedyp løssnø som gjorde at vi knapt gled fremover, noe som var greit siden det skjulte seg stein under hele veien.
Fra Gravdalen fulgte vi sporene våre tilbake, noe som gikk lekende lett. Gliden var også betraktelig bedre enn tidligere på dagen.

Hundesteinsegge anbefales. Garantert en fin fottur fra Sanddalen.