Sørdalsnuten - Kommunetopp i Lindås (03.07.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Sørdalsnuten (956m) 03.07.2013
"Alpin" start kl. 3 om morgenen. Stemningsfullt mot Modalen.

Kom fra Os-området til Modalen nærmere midnatt etter en tur på Sveningen. Hadde tenkt å ta en morgentur kl. 8, men værvarselet viste regn fra kl. 8. Veien mot Voss skulle også stenges mellom kl 10 og 13 pga veiarbeid. Jeg bestemte meg derfor for en kort natt og turstart kl. 3.

Jeg valgte JoSo sin rute som fulgte stien til Slottet i starten (Modalen sitt svar på Prekestolen). Stien var grei, men ble merkbart dårligere etter stiskillet til Slottet. Til Beitelsåna gikk det greit. Jeg fulgte opp langs elva på høyre side på greie tråkk. Krysset etter hvert elva og rotet meg bort i alt for bratte svapartier. Måtte berge meg tilbake og etter mye rot og slit var jeg igjen på høyre side av elva. Fant en mye bedre rute ned igjen.

Rundet Beitelfjellet i passe høyde. Det er ingen vits i å gå for høyt da en kommer på sva. Det var litt bratt og steiner bakerst i dalen, så jeg holdt til venstre og fikk dermed en unødvendig tur over en topp sør for Sætravatnet. Tok meg inn igjen og fulgte en fin rygg nordøst for Sætravatnet. Oppe på høyden var det mer snø. Fulgte søkk i terrenget til jeg var under den siste kneika. Der var det ikke så mange gode oppganger, så jeg gikk litt langs kanten før jeg tok meg opp en bratt snøfonn. På toppen kom soloppgangen, men skyene truet allerede.

Tilbake omtrent samme vei, men unngikk mange av småfeilene på vei opp. Den største endringen var langs Beitelsåna. Fra elvemøtet 300 moh til ca 450 moh er terrenget vanskelig og Beitelsåna renner utfor to bratte partier. På oppturen rotet jeg meg sør for Beitelsåna og kom på bratte sva i øvre deler. På returen holdt jeg nordsiden og fant det som virket som den eneste enkle passasjen. Før det neste og største fossefallet kom jeg på et hjortetråkk som fulgte en rygg nord for Beitelsåna. Denne var svært lettgått nedover. Ingen steiner eller røtter, mest myrgress som var ganske tørt. Kan være tungt oppover, men ingen tidkrevende hindringer må passeres. Litt bratt helt nederst langs den nordgående elva hvor det var en kraftig sti som var murt opp på det vanskeligste stedet.

En mulighet er ennå ikke prøvd. Jeg kom ned på en kraftig sti langs elva fra nord som møter Beitelsåna 300 moh. Går denne stien inn i Storebotn og dreier vestover til fjells?

Jeg tok rundstien om Slottet og syntes det var verdt det ekstra strevet. Stupende bratt! Men dermed begynte det å regne 10 minutter før jeg var fremme!

Opp 2 timer 14 min
Ned (uten Slottet) 1 time 40 min
Totalt med pauser og Slottet 4 timer 17 min
Slottet tok 20 minutter ekstra.