82 Øvre Eiker: Idyllisk i Holtefjell (03.07.2013)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Myrehogget (707m) 03.07.2013

Ekstra fridag siden jeg fikk lørdagsvakt. Da sitter jeg ikke hjemme når været er tilfredsstillende. Myrehogget som er høyest i Øvre Eiker var aktuelt i vinter men skituren ville blitt i lengste laget. Derfor ble det sommertur og jeg valgte den blåmerkede stien fra start til mål. Noen har kjørt lenger på vei men på den måten fått terreng på slutten, og de har angret litt på det. Det ble en fin tur i idylliske omgivelser. Spesielt inne ved Hoggtjern ved foten av Myrehogget var det vakker natur. Det har vært skrevet om en tricky passasje ved dette tjernet og var litt spent på hva det innebar. Utfordringen viste seg å være en stige (som manglet et trinn) og noe fastmontert vaier langs en fjellvegg noen meter over tjernet. Ikke noen big deal altså. På slutten en bratt bakke opp til toppen. Litt duskregn på toppen ellers oppholdsvær.

Tid: 1.05 opp, 20 min pause, 55 min ned.