Blyvarden (Møtepunkt for fire kommuner og tre fylker) (30.06.2013)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Ascents Blyvarden (1,445m) 30.06.2013
Visits of other PBEs Sandhaug (1,250m) 30.06.2013
Tinnhølen Bomvei (1,239m) 30.06.2013
Tinnhølen Parkeringsplass (1,215m) 30.06.2013

Dette er vel sannsynligvis den eneste toppen i Norge hvor fire kommuner og tre fylker møtes.
Det var nysnø, tåke og nordvest kuling på Hardangervidda, men jeg kjørte inn til bomveien ved Tråstølen. Det koster kr 100,- i bomavgift. Det er betalingsterminal ved bommen.
Veien går til en stor parkeringsplass ved grensa til Hardangervidda nasjonalpark. Her er det gratis parkering. Jeg gikk etter en T-merket sti som går til Sandhaug Turistforeningshytte.
Det er utplassert bruer på vanskelige plasser. Etter Sandhaug gikk jeg over to bruer i Holmsbustrykan. På andre siden går det en sti til Besso turisthytte til høyre. Rett fram går den gamle ferdselsveien Normannsslepa, en traktorvei med delvis dype spor. Været ble stadig bedre og jeg gikk inn i i Vestre Lakadalen. Jeg fulgte traktorveien helt til den sørligste Lakadalstjønna, hvor jeg teltet. Herfra fulgte jeg traktorveien i 500 meter og dreide østover til vann 1342, og gikk rett opp til toppen. Det er 28 kilometer til toppen (en vei) På toppen var det et lite antennehus, en liten varde og en trigpunktbolt. Det var ingen spesiell markering med navn på gjeldende kommuner og fylker. 56 KM T/R

Bomveg til Tinnhølen
Sandhaug turistforeningshytte
Bru over Holmsbustryken
Normannsslepa. Traktorvei mot Lakadalstjønn 1268
Noen har vært her før meg