Gjegnen (26.06.2013)  6

Written by ilyslo GSM

Start point Hope (30m)
Endpoint Gjegnen t/r (1,670m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gjegnen (1,670m) 26.06.2013
Visits of other PBEs Gjegnabu (1,174m) 26.06.2013

Starta onsdag ettermiddag kl 17:10 frå Hope. Opp den fine grusvegen gikk det fint i mange slyng til ca 400moh. Der strevde vi en del med å finne stien opp til Lavesteinen, men en liten rød pinne markerte starten på den lite tydelige stien oppover. Etter ca 2t 15min var vi ved Lavesteinen på 720m. Vi gikk oppå den, men holdt oss på den sikre delen:)
Vidare opp til Gjegnabu var det skodde og hovedsakelig vandring i snø etter gode varder med T-merking. Kom til Gjegnabu ca kl 22, og stussa litt på tidsangivelsen på 3,5 timer. Kanskje det var uten alt breutstyret? Fin lita hytte med sengeplass til 6 (13 personer har visst overnatta her samtidig!!)
Torsdag starta med regn, men etter å ha runda vatnet ved hytta på snøen inne ved fjellet, kom sola for fullt:) Innover mot Gjegnalundsbreen var det sommar, og med Devon-terrenget rundt vart dette svært så flott!

Gjegnabu foran Gjegnen

Kom til topps kl 14 til flott utsikt, vindstille og nydelig vær. Etter en time måtte vi sette kursen nedover. Vi kom til Gjegnabu etter vel 3 timer, og hadde en flott tur på lange skygger ned via Lavesteinen til Hope der vi var ca kl 21:30.
Fantastisk tur i variert og spesielt terreng:)

GPS-sporet er frå torsdag, Gjegnabu-Gjegnen-Gjegnabu-Lavesteinen-Hope.