St.Hans tur til Valefjell i Kragerø (23.06.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Store Valefjell (329m) 23.06.2013

Hadde lest Roger og 19topper sin veibeskrivelse til denne toppen, bestemte vi oss for å ta den. Det var meldt regn, men det skulle tilta til kvelden, så vi hoppet i det likevel. Tok med oss klesskift, skobytte og tepper og tok caravellen nedover. Kjørte E18 og tok av på Rv38 mot Drangedal. Etter ca 7 km, kom vi til en grusvei, som gikk til høyre. GPSen viste Kurdøla. Fulgte veien inn til en liten bilplass rett før bommen. Gikk videre i nydelig sol. Gikk over den oversvømte veien til 19topper, men i dag gikk ikke bekken/elven over veien, men det var nesten. Rett etterpå, ved grusveidele, tok vi til venstre. Gikk og gikk på denne grusveien, forbi Trollvann og inn til Hyttetjern der veien stoppet. Sti videre, men det var veldig vått i skogen i dag, så stien forsant i myrene flere plasser på veien inn til Skarpnæring. Stien er merket og når du ser skilt Krokheia vet du at du er på rett vei. Inne ved Skarpenæring fant vi de to køyene, som er avbildet. Gikk forbi disse helt til grillplassen med utsikt over vannet. Her tok vi en sjokolade/appelsin-rast. Gikk noen meter tilbake og fant stien med rett merking. Fulgte merket sti helt til 19toppers bilder av et sammenrast "bygg" og etterpå noen trestammer, som saget og ligger på begge sider av veien. Her ved disse stammene, tok vi opp skardet og gikk rett på toppen etter en del "bushing". Fin varde med en rød kasse og bok. Det hadde ikke vært folk her siden den 16.6.
Da vi skulle ned igjen, så vi en merket sti og vi fulgte denne forbi Lille Vålevann. Der var det et veikryss med flere skilt. Stedet hette rett og slett Lille Vålevann. Her rastet vi. For et idyllisk sted. Her kunne vi gjerne ha bodd i telt noen dager. Da det begynte å dryppe litt, skyntet vi oss videre. Fulgte skilet mot Jambakkmyra til vi kom til et stiskille midt ute på en utrolig våt myr. Der tok vi mot Skarpenæring, men mistet stien. Gikk på GPS til vi traff rett på den rødmerkede stien igjen ved enden av en annen myr. Nå ausregnet det og vi ble veldig våte både ovenfra og på beina etter å ha brøyta oss gjennom klissvåt lyng og enda mer klissvåte myrer. Her hjalp det ikke med høye gore-tex en gang. Det var merket helt frem til hyttene ved Skarpenæring, men vi måtte lete litt etter merking av og til i budleregnet. Ved den nye hytten stoppet vi og vred sokkene og tømte skoene. Regnet helt til vi kom til grusveien og her tømte vi skoene igjen. Opphold nesten helt ned til bilen, men bare duskregn nå. FLOTT TUR i et aldeles nydelig terreng!!!!