Storviglen (Røros) (22.06.2013)

Røros (650m) 22.06.2013 12:30

Turdeltakere
Ego & Rigel

Opprinnelig plan denne langhelga var å kileklatre i Uskedalen i forbindelse med BKK's Midtsommernattssamling. Men YR meldte konstant regnvær og rissklatring med regn er en dårlig kombinasjon. Jeg er litt for kresen til at jeg kjører 130 mil på ei helg for å klatre bolter (Mojavato). Turen ble derfor avlyst.

Nye planer måtte legges og kommunetoppene i hjemfylket ble tatt frem. Fredag formiddag pakket jeg derfor utstyr og satte kurset mot Røros sammen med familiens yngste firbente.

Parkerte ved nordenden av Feragen og luffet av gårde på grusvegen til Ljøsnåvollen Sæter. Skulle nok tatt med sykkel på dette strekket som ble langt nok i stive fjellsko...
Fortsatte nord/øst-over langs merket sti men tok etterhvert av fra denne for å komme mer rett opp mot sørenden av Viglstøten. Myggen var fulltallig og hissig så vi gikk godt over tregrensa før vi slo leir.

Utpå kvelden blåste det opp og det startet etterhvert å regne. Mulig vi fikk en liten smak av Geir? Ihvertfall var det striregn til et godt stykke ut på lørdag formiddag. Det ble derfor en lat morgen med lesing og radio i teltet.
Etterhvert ble det litt lettere vær og vi brøt leir. Sikten var på rundt 50 meter så vi gikk på GPS opp ryggen til Viglstølen og videre til hovedtoppen. Her var det stri vind og regn slik at vinterlue og votter måtte tas frem fra sekken.

Returen gikk mer direkte mot parkeringen. Da vi kom ned mot tregrensen lettet været og sola brøt delvis gjennom. Kom ned på grusvegen ca 3 km fra parkeringen og ruslet fornøyde ned til bilen, ganske nøyaktig et døgn etter at vi startet.

Observerte både et lirypepar (med mange små kyllinger) og et fjellrypepar på turen. Ingen moskus eller rein å se.

GPS-spor fra turen
Store vanndammer i løpet av natten..
Skikkelig surt vær på toppen