Vinjakula - Kommunetoppen i Bjerkreim (18.06.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Vinjakula vest (907m) 18.06.2013 12:54
Typisk terreng oppe på høydedraget. Topp-platået i bakgrunnen.

Kom fra Brusaknuden og var klar for dagens fjerde tur og femte kommunetopp, også den siste på dette fjellraidet!

Parkerte ved det beryktede "Hunder forbudt i terrenget"-skiltet som vi ignorerte. (Men passet på hunden gjorde jeg!). Stien var veldig fin innover mot toppen. Kan tenke meg at den er lett å miste i tåke da det var mange partier med mye berg. Var også litt tungt å svelge at stien virkelig gikk så mye nedover fra første ryggen en kommer på. Det bar ned fra 711 moh til 625 moh før det steg jevnt mot toppen. Men traséen er ganske sikkert den beste!

Flott utsikt på hele turen, og et spennende topp-platå som var vanskelig å bestige for en gammel hund. Men opp kom vi! Jeg synes av en eller annen grunn at turen minnet mye om Hornelen tatt fra vest. Lang anmarsj på mye berg, for så til slutt å se toppunktet enda lenger vekke enn du hadde håpet på:) Manglet noen fjorder, men ville fjell i alle retninger!

Returen var samme vei. Nesa ble nå satt hjemover mot Asker via Øvstabødalen-Sulaskaret-Valle-Dalen-Seljord. Var hjemme kl. 21.45.

Opp 1 time 29 min.
Ned 1 time 12 min.
Totalt med pauser 2 timer 50 min.
Kart og høydeprofil under bildene.