Brusaknuden - Kommunetopper i Hå og Time (18.06.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Brusaknuden (430m) 18.06.2013
Brusaknuden Sørskråning (416m) 18.06.2013
Fra Brusaknuden mot terrenget jeg kom gjennom

Fortsatte fra Tinghaug på 504 mot Bue. Mellom Mellomstrandsvatnet og Oslandsvatnet tar det en bilvei av sørover mot Brusaknuden som er kommunetopp for Hå og Time (litt nede i skråningen). Tidligere kunne man trolig kjøre lovlig helt inn til en saueoppsamlingssted (markert med øvre gul prikk på kartet), men nå var bommen låst ved hovedveien. Det blir derfor en vesentlig lenger tur, men fortsatt en fin tur.

Spaserte først på bilvei, senere på steinete traktorvei til det gikk over i flott sti (nedre gul prikk). Måtte over et gjerde like før toppen med en stigeløsning som var lite hundevennlig. Heldigvis var det ikke strøm i gjerdet, så bikkja smatt under. Vel oppe på toppen av Hå ventet ny flott utsikt. Tuslet også ned skråningen til steingjerdet og kommunetoppen i Time, femte kommunetopp denne dagen! Retur samme vei.

Trolig er det mer effektivt å starte fra sør fra Brusali og følge traktorvei rett nord til endes. Det gikk rødmerking også i den retningen. Noen kart markerer offentlig vei til Brusalid, men det kan jo hende det er låst ved hovedveien der også.

Kjørte videre til Vindakulen i Bjerkreim (og Gjesdal)

44 min opp.
32 min ned.
1 time 25 minutter totalt med pausen på toppen.
Kart og høydeprofil under bildene.