Ombo - øya med Finnøy sin kommunetopp (17.06.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Bandåsen (513m) 17.06.2013
Toppvarden med god utsikt! Lammanuten som vi var på i forgårs kan sees litt til venstre for varden. Foldøy er den lille øya til høyre for varden.

Etter to harde dager med fjellturer (dag1 - dag2) ble Sondre sendt hjem med Haukeliekspressen fra Haugesund, mens jeg og Frigg fortsatte jakten på kommunetoppene! Vi tok ferja over til Rennesøy, og den undersjøiske tunnelen (med veikryss) til Finnøy. Det var lyse kvelder, så det var forholdsvis enkelt å finne et sted å parkere for natten. Endte opp på en parkeringsplass ved Hauskjevatnet naturreservat. Froskene kvekket hele natten, men jeg sov godt til kl. 6. Tok frokost i strålende solskinn ved bilen. Hadde med en god sammenleggbar stol.

Så rullet vi i vei til ferjeleiet ved Judaberg og tok 7.20 ferja til Eidssund. Kjørte til Seltveit. Like før Seltveit var det et flott nyoppført bygg med godspreg! Selve Seltveit virket nylig fraflyttet. Stien til toppen gikk gjennom tunet på traktorvei, over jordet og 50 m inn i skogen før stien tok av (skiltet) til høyre. En flott sti oppover de bratte partiene til toppen av Bandåsen. På toppen lå alle sauene og koste seg i sola allerede.

Opp 31 minutter.
Ned snaue 20 minutter.
Totalt 55 minutter.
Se kart og høydeprofil lenger ned.

Retur samme vei og kjørte til ferjeleiet i Skibavika hvor jeg tok ferje videre til Hjelmeland for å gå på Heiahornet i Strand