Stoplesteinane (17.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Visits of other PBEs Stoplesteinane (70m) 17.06.2013 21:15

PÅ JAKT ETTER STOPLESTEINANE

Etter en god middag i Egersund ga vi oss ut på leting etter Stoplesteinane som skulle finnes i Egersund-området. Etter å ha spurt oss for flere steder ble vi omsider ledet oppover mot Skåraområdet som ligger litt øst for byen. Her traff vi endelig en mann som kunne fortelle oss nøyaktig hvordan vi skulle finne frem til stedet. Der er ingen informasjonskilt som forteller noe om stedet før inne i den aktuelle sideveien Skårabrekkå på motsatt side av en Europrisbutikk. Her traff vi endelig på noen skilt. Fulgte Skårabrekka oppover til den slutter. Deretter mot venstre over et klatrestige og opp en beitemark til stedet som ligger oppe på en flate. Trolsk stemning der oppe i solnedgangen mens vi tenkte på alt som må ha foregått på dette stedet opp gjennom mange hundreår!

Skårabrekkå - på rett vei mot Stoplesteinane
På toppen av Skårabrekkå
Tampen brenner .......
Stoplesteinane!

Informasjon fra:

''Stoplesteinane er ei steinsetting med 16 reiste steiner. Diameteren er omlag 21 meter, og noen av steinblokkene er opp til 1,20 meter høye. Den gamle ferdselsveien "St. Olafs vei" mellom Egersund og Sokndal går forbi Stoplesteinane. Den avtegner seg som ei grønn stripe i vegetasjonen like ved monumentet.

I følge muntleg tradisjon er dette en gammel tingstad fra vikingtid, perioden 800 - 1000 e.Kr. Det er like sannsynlig at det her dreier seg om et gravminne. Tilsvarende steinsettinger finner vi flere andre steder i Norge og Nord-Europa, men de er sjeldne. Noen av disse er undersøkt, og det viser seg at de er graver fra slutten av bronsealder og fram til slutten av eldre jernalder, dvs. i tida mellom 500 f.Kr. - 600 e.Kr. Om dette også er tilfelle for Stoplesteinane vet vi ikke sikkert, men det ble tidlig på 30-tallet funnet et brannlag i sentrum som kan ha vært en begravelse. Det er ikke utenkelig at et gravminne fra eldre del av jernalder kan ha blitt brukt som tingstad i vikingtid.''