Fløya og Sommarøy (19.06.2013)  3

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fjellheisen Tromsdalen
Characteristic Walk
Ascents Bønntuva (776m) 19.06.2013
Fløya (671m) 19.06.2013
Fløya tilbyr kjempefine utsikt over Tromsøya

Siste dag med Debbie på besøk. Siden vi sov sent natta før og var fremdeles trøtt, tok vi bare en liten tur til Fløya om morgenen. Hadde faktisk tenkt på å bruke fjellheisen for å komme oss opp på fjellet, men vi fant ut at det ikke var mulig å betale for billetter med kreditkort i dag pga maskinfeil. Tror nå at det var heldig at vi ikke brukte heisen og utnyttet det finværet med å gå på beina. Nydelig utsikt mot Tromsøya og Kavløya. Brukte Ti-på-Topp sti som begynte fra Fjellheisen parkeringsplass og fulgte den hele veien opp til toppen av Fløya.

På tur gjennom skogen
Turen ned. Alltid flott å se på Kvaløya fra fastlandet

Siden det tok bare en time, gikk vi videre mot Bønntuva. Må innrømme at denne turen ikke er spesielt spennende (etter min mening) og siden Debbie var trøtt etter å ha ikke sovet godt om natta, gikk vi ikke lenger forbi Bønntuva. Kom tilbake samme ruten som vi brukte opp.

Etter en deilig pause på Yogurt Heaven, hadde vi en rask dusj før vi dro til Sommarøy for et kort besøk. Fint at jeg kunne vise Debbie hvor ulike de Tromsø omgivelsene egentlig er. Kjørte litt rundt Sommarøy før vi tok en liten gåtur langs en av de flotte strendene og nøt lyder fra både fuglene og bølgene.

En av de vakre strendene på Sommarøy

Debbie fikk minner om tiden da hun bodde på vestkysten av Skottland. Jeg visste ikke at Skottland og Nord Norge var like hverandre, men det er alltid flott at jeg kunne lære noe nytt!

Det skulle blitt lett å sitte ved siden av havet hele kvelden men Debbie måtte rekke en flyreise....