Bynuten - med smak av sommer i Rogaland (17.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Seldalsheia parkering (300m)
Endpoint Samme (300m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Bynuten (671m) 17.06.2013 12:40
Visits of other PBEs Sandnes (0m) 17.06.2013
Myrlandsheia parkering (293m) 17.06.2013 10:25

BYNUTEN, KOMMUNETOPPEN I SANDNES

Kuslepp ved parkeringen på Seldalsheia
Bynuten til venstre i bakgrunnen

Vi kjørte fra Sandnes via Ålgård til Oltedal opp til Seldalsheia hvor der er P-plass og infoskilt om turen til Bynuten. Fint vær med smak av sommer. Fulgte grusvei det første stykket innover før denne gikk over i en meget steinete vei som igjen gikk over til sti ca. 400 moh SV for Trollabærtjørna. Videre bortover på nordsiden av Storetjørn. På høyden øst for vannet fikk vi øye på dagens mål oppe mot NØ, ikke langt unna i luftavstand men bratt opp slik at stien går i en lang sløyfe mot øst før den dreier 180 grader tilbake mot toppen. Vi så bare de gamle rødmerkene langs det lille vannet øst for Storatjørn, og strevde oss gjennom en storsteinet ur på innoverturen. Stien viste seg å være lagt om til sørsiden av vannet. Vi gikk tilbake her, og det var adskillig lettere. Generelt godt merket og lettgått sti hele veien. Oppe på toppen etter vel 2 timer kl 1240. Stor varde på GPS 6526922 331053 som stemmer med posisjonen på PB. Turkasse og turbok. På kartet er det plassert et trigpunkt ca 40 m NØ for toppen. Dette så vi ikke noe til. Etter en matpause i sol med fin utsikt ned mot Oltedal returnerte vi samme vei, og var tilbake ved bilen litt etter kl 15. Fin tur til turens andre kommunetopp!

Utsikt vestover mot Storatjørn. Varden på Bynuten skimtes
Oppe ved knausen til venstre runder stien vestover mot Bynuten
Bynuten fra nord
Astrid ved den flotte varden på Bynuten