Preikestolen og Neverdalsfjellet (16.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Preikestolhytta (279m)
Endpoint Samme (274m)
Ascents Neverdalsfjellet (706m) 16.06.2013 12:20
Visits of other PBEs Preikestolen Fjellstue (270m) 16.06.2013 10:10
Preikestolen (604m) 16.06.2013 11:36

FRA MYLDER PÅ PREIKESTOLEN TIL RO PÅ NEVERDALSFJELLET

Etter øytopping dagen i forveien kjørte vi den korte veien fra Idsøy til overnatting i Preikestolhytten som eies av DNT. På veien kjøpte vi ferske norske jorbær som nok var dyrket under plast. Smakte herlig! Oppholdet på Preikestolhytta var bra, men ikke helt som forventet i forhold til meget stiv pris for overnatting. "Hytten" fungerer mer som et hotell. Spesiell, men ikke særlig funksjonell arkitektur. Hyggelig, men grovt underdimensjonert betjening med alt for få og urutinerte medarbeidere (kun sommervikarer?). Maten var utmerket, men ventetiden på servering alt for lang. Nok om det. Etter utsjekk startet vi på turen til Preikestolen litt etter kl 10. Her er det virkelig snakk om masseturisme! Anslagsvis 80% av de vi møtte/hørte var utenlandske turister fra alle deler av verden. Det virker som om Preikestolen er mye bedre kjent internasjonalt enn nasjonalt! Store deler av turen går på brede, steinsatte veier, stier og trapper. Slikt arbeid blir tydeligvis for tungt for dagens nordmenn. Derfor er det sherpaer fra byen Khunde i Nepal som har gjort jobben, og utført et kjempeflott arbeid her som andre steder i Norge!
Vi valgte den vanlige ruten til venstre langs stupene (Cliff trail) mot Preikestolen. Stupbratt, men godt tilrettelagt og sikret. Fremme ved platået etter 1t 20min kl 1130. Flott vær og masse folk. Virkelig et imponerende sted, selv om det er inntatt av masseturismen.

Etter at vi hadde gjort den obligatoriske øvelsen med å ligge på magen ute på kanten og posere for fotografering forlot vi folkemengden, og gikk vi gikk opp på knausen bakenfor platået. Derfra er det l lett å forstå det opprinnelige, lokale navnet på stedet - Hyvletånnå (høveltanna).
Fornøyd Astrid!

Vi bestemte oss for å ta en tur opp på Neverdalsfjellet som ligger like i nærheten ca. 100m høyere. Mange stier oppover her. Etterhvert som vi forlot området ved Preikestolen avvtok folkemengden.
På Neverdalsfjellet var vi plutselig helt alene! Oppe der kl 1220. Stor og flott varde på GPS 6541803 338188.
Utsikt innover Lysefjorden
Flott varde på Neverdalsfjellet med Lysefjorden i bakgrunnen

På vei nedover kom vi inn i terreng med bratte fjellsider ned mot høyre slik at vi valgte å gå litt tilbake for å komme ned igjen på sti som førte tilbake til hovedtråkket. Nå var det blitt enda mer folksomt der enn da vi gikk opp. Nede ved bilen igjen kl 1410 etter ca. 4 timers tur inkludert pauser. Alt i alt en fin og OK tur, men for folk som oss med tendens til agorofobi anbefales turen utenom verste turistsesong!