Randåsen (15.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sandang (180m)
Endpoint Samme (180m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Randåsen (373m) 15.06.2013 15:30
Visits of other PBEs Randåsen parkeringsplass (115m) 15.06.2013 16:20

Øytopp på Randøy, Hjelmeland kommune i Rogaland.
Etter en fin tur til Bandåsen på Ombo tok vi fergen fra Skibavigen SØ på Ombo til Hjelmeland der vi spiste lunch på en så som så kafé på kaien. Så kjørte vi SV over mot Randøy. Vi valgte å følge den som vanlig konsise turbeskrivelsen til otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) som var her 13.3.2011. Fra Randøybroen 4.9 km vestover på øyen går det av en sidevei/anleggsvei som er godt kjørbar, men ikke åpen for alminnelig ferdsel. Skilt med "kjøring etter avtale" ved starten av veien. Siden det var lørdag og ingen pågående aktivitet i området tok vi sjansen og kjørte oppover til ca. 175 moh der vi kom til en låst veibom. Fikk parkert i veikanten og startet turen mot toppen ca. kl 1445. Veien førte inn iet svært anleggsområde. Det viste seg å være et steinbrudd hvor de tar ut naturstein i stor skala. Alt var helt stille og rolig i området denne lørdagen, men det er nok ikke en adkomst som bør brukes når det foregår arbeid i steinbruddet. Sørflanken på Randåsen er meget bratt. Naturlig tilgang til stien fra østsiden (Slettebakka) er sannsynligvis helt eller delvis ødelagt av anleggsvirksomheten. Vi tok sikte på et skogområde nord for steinbruddet og øst for toppen. Her traff vi en hyggelig tysk herremann som hadde vært på toppen. Han pekte ut hvor stien starter. Vi kom ganske direkte inn på godt merket og tilrettelagt sti som vi fulgte helt til topps. Fine furuskogområder å gå i. Oppe på toppen kl 1530. Hvit stang (opprinnelig trig-merke?) støttet opp av noen steiner. GPS 6567126 3304751.

God, merket sti finnes til venstre bak steinhaugene
Omfattende anleggsvirksomhet og mye fin naturstein!
Randåsen - dagens tredje øytopp
Lovlig P-plass for turen til Randåsen!
Infoskilt på P-plassen

Fint område , men ingen utsikt å snakke om. Ned igjen samme vei og tilbake ved bilen ca. 1615. Turdata: 3.8 km, 1t 19 min, 219 hm. Noen vi spurte etter sti til toppen sa vi måtte kjøre lenger vestover, noe vi gjorde etter turen. Her fant vi infotavle og parkeringsplass for adkomst til toppen fra vestsiden. Legger inn dette som PB element (Randåsen parkeringsplass) til info for andre som kan være interessert i turen.