Hestdalshøgde (07.08.2009)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Tundradalsætre (900m)
Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 07.08.2009

GPS-track

Været var bra denne dagen så jeg bestemte meg for en kosetur til Hestedalshøgde (2091). Etter en frokost på bakeriet i Lom kjørte jeg opp bomveien til Tundradalssætri i den usedvanlig vakre Tundradalen. Her oppe er det seterdrift med flere beitende geiter og kuer omkring. Et stykke oppe langs Grjotåi la jeg meg ned på noen varme svaberg og solte meg i nesten en time. Det var til og med så varmt at jeg tok et bad i elva! Videre var det deilig vegetasjon å vandre i et stykke før ura overtok. Siste stykket gikk på snø før jeg stod på toppen. Utsikten var vakker mot andre topper i Breheimen og Jotunheimen. Dette er en veldig lite besøkt topp og jeg møtte ikke en eneste person denne dagen. Etter hvert skled jeg ned fonnene og spaserte ned i Tundradalen igjen. I dag tok jeg en bedre middag på Skeid kro på Bismo før jeg skiftet basecamp til oppe ved Leirdalen.

Frittgående geiter i Tundradalen.