Vasstinden (13.06.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Lauklines
Ascents Vasstinden (900m) 13.06.2013
Utsikten mot fjellene omkring Vasstrand og Rekvik fra Vasstinden

En skikkelig sommer kveldstur med Kamila og Lauri i dag. Kamila hadde aldri vært til Vasstinden før og siden jeg ikke besøkte dette fjellet i år virket det som et flott turmål. Vi møttes hos meg etter jobb og Kamila kjørte bilen til Lauklines, etter å ha plukket Lauri fra Rema 1000 på Kavløya. Tror det var omtrent kl.18 da vi begynte turen. Temperaturen var behagelig for å gå selv om det var litt varmt i begynnelsen.

Skogen er det bratteste partiet av turen, og hadde det ikke vært en god sti gjennom skogen, hadde det blitt ikke så flott å gå. Heldigvis var det nesten ikke vått i det hele tatt sammenlignet med mitt første besøk av fjellet i fjor. Snart kom vi halvveis opp, tok en liten pause og fortsatte oppover på en blanding av stein og litt snø her og der. Jeg mener at det er lettere å bruke stein på veien opp, men hvis det er muligheter for å gå ned på snøen, er det (etter min mening) alltid bra å bruke den.

Langs ryggen mot andre toppen på Vasstinden

Fine utsikt hele veien opp, og enda bedre på toppen. Vi brukte litt mindre enn 2 timer opp og tok en lang pause på toppen med utsikt over nesten hele Kvaløya. Fint å se så mange fine fjell på et relativt lite område. Alle av oss angret at vi måtte gå ned igjen, Lauri savnet skiene sine og foreslo at vi skulle prøve å kjøre paraglide neste gang siden det var en raskere måte for å komme seg ned :-)

Varden på toppen av Vasstinden
Utsikt mot nordøst-sørøst fra Vasstinden

Første partiet av turen ned var ikke verst siden vi kunne bruke snøen istedenfor steinen, men etter hvert ble det stadig mindre snø og så måtte vi går på stien igjen. Bare det siste partiet gjennom skogen følte mest ubehagelig, og vi alle var enig at knærne våre skulle skjønne at vi hadde gjort denne turen neste dagen.

Kamila ordner sine klær
God snø til fot/hælkjøring på turen ned ;-)