Bitihorn (10.06.2013)

Ascents Bitihorn (1,607m) 10.06.2013 15:50
Visits of other PBEs Bitihorn - parkering (1,070m) 10.06.2013 13:30

PÅ VEIEN HJEM TUR TIL BITIHORN

Som så mange andre har jeg beundret synet av Bitihorn på vei over Valdresflya. Etter to krevende langturer i Jotunheimen dagene i forveien passet det godt med et besøk på denne toppen på vei hjem igjen.

Panorama fra Vargbakkan. Fra venstre Rasletind og Munken, Leirungsdalen, Tjønnholstinden, Høgdebrotet, Kvassryggen og Bukkehåmaren
Surtningsue-området og Besshøe fra Valdresflya
Bitihorn fra nord

Fin presentasjon av topp med ruter ved Ole-Petter på PB. Parkerte vis-a-vis sameleiren. Fint og varmt vær, men en god del snø i terrenget på nordsiden av toppen, så jeg valgte fjellstøvler. Fulgte meget tydelig og velbrukt tråkk mot toppen, delvis over snøflater hvor det var tråkket "sti".

Nørdre (mot venstre) og Søre Kalvehølotinden
Utoverlente kraftmaster på Bitihorn
Utsikt mot NV deler av Jotunheimen fra Bitihorn. Falketind til venstre, x antall fine topper mellom og Kalvehøgde/Rasletind mot høyre

Jeg ga meg god tid oppover og brukte 1.5 time til toppen. Jeg gikk helt ut mot stupet mot øst flere steder, bl.a. der hvor kraftlinjene kommer opp til de skråstilte mastene og der en ser rett ned i kløften mot øst høyere oppe. Skikkelig bratt, og ingen sikring ut mot stupet. Flott panoramautsikt mot NV deler av Jotunheimen på vei oppover.

Oppe ved toppvarden kl 1550. GPS 6795593 489256.

Installasjonsiden av Bitihorn
"Naturlig" utsikt mot SØ fra Bitihorn

Jeg fulgte samme rute ned igjen. Det gjorde ikke to ungdommer som var samtidig med meg på toppen. De søkte mot snøflatene vest for stien og skled ned disse på fjellstøvler. Fin underholdning å se hvordan de vekselsvis skled elegant nedover før de gjentatte ganger gikk på trynet i snøen under muntre hyl! De hadde det nok skikkelig gøy nedover, og det var fin underholdning for meg også!

Telemark på skistøvler på vei ned fra Bitihorn

Nede ved bilen etter 1 time, frisk og opplagt til returen til Bergen.