Vestre og Vesle Hestbreapiggen (09.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Netosæter (900m)
Endpoint Samme (900m)
Ascents Vesle Hestbreapiggen (2,051m) 09.06.2013 17:34
Vestre Hestbreapiggen (2,139m) 09.06.2013 18:27
Visits of other PBEs Geitåbue (1,470m) 09.06.2013 12:25

LANG TUR TIL DE VESTRE HESTBREAPIGGENE

Etter gårdagens langtur til Austre Memurubrean var ambisjonsnivået for dagens tur mer moderat. Etter litt ekstra søvn og en god frokost startet Jans (Jan Storkjørren) og jeg fra Bøverdalen i 10-tiden. Vi kunne kjøre helt opp til Netosæter (bomveg 40 kr etter Kvanndalsvoll) og startet turen på ca. 900 moh kl 1030 i gråvær. Vi startet med fjellstøvler, og hadde med tunge skistøvler og ski på sekken. Bratt og tungt opp de 400 hm før det flatet ut oppe på Netosæterhøe. Her så vi forresten en fin stegg på nært hold på vei opp og ned. Oppe ved den flotte hytten Geitåbue som disponeres av Fjellstyret etter ca. 2 timer. Surt vær med temperatur omkring null og endel vind. Matpause i hytten hvor der er fire sengeplasser. Her oppe var det nok snø, og vi skiftet fra fjellstøvler til ski. Vi hadde god nytte av turbeskrivelsen til otto (Otto Lund) fra 13.4.2011, og fulgte hans rute vestover. Fra Geitåbue går det oppover til ca. 1700 m før det går slakt nedover igjen nord for Geitåvatnet og Høybreavatnet. Ved sistnevnte hadde det gått snø- og steinras fra nordsiden av fjellet i et bredt område. Nå hadde det rast fra seg, men dette er nok et meget rasutsatt område tidligere på våren! Det hadde slett ikke vært hyggelig å komme inn i et slikt ras! Vi valgte å gå opp Høybrean. Dette viste seg å være en svært så fin rute. Passelig stigning, og ingen tegn til bresprekker var de positive sider av turen opp breen. Det negative var at været ble dårligere med kraftige kastevinder som flere ganger nesten slo oss over ende samtidig som tåken kom sigende med påfølgende dårlig sikt. Dessuten ble det skikkelig klabbeføre! Vi tok sikte på skaret mellom hovedtoppen Vestre Hestbreapiggen og Vesle Hestbreapiggen. Herfra var det kort vei opp til

VESLE HESTBREAPIGGEN
Vi gikk opp den lille motbakken på ski til varden på toppen der vi var oppe kl 1730. GPS 6844783 448312. Alt var bare grått og føret var trått - se bilder! Ingen stor naturopplevelse akkurat, men en ny topp på listen ble det nå.

Jan ved varden på Vesle Hestbreapiggen
Kjekt med skifeller på nullføre i juni!

VESTRE HESTBREAPIGGEN
Denne ligger bare 5-600 m unna, og vi bega oss i vei vestover med godt mot. Som beskrevet er det en bratt snøbakke opp mot toppen fra skaret i øst - såpass bratt at Jan brukte isøksen for å lage trinn øverst. Sikten var blitt gradvis dårligere, og landskapet tilsvarende konturløst med bare noen få meter sikt. Oppe på det lille flate partiet ØSØ for toppen begynte vi å gå på GPS-kurs mot selve toppen. Dette ble ganske fort litt ubehagelig. Mot venstre øynet vi en bratt snøskavl med mulig overheng og mot høyre ble det ganske fort meget bratt og isete. Vi returnerte til flaten vi kom fra og fikk på oss stegjern. Skritt for skritt beveget vi oss mot toppen langs snøskavlen som viste seg heldigvis ikke å ha noe overheng av betydning. Oppe på toppen som er et trig-punkt med varde og stang kl 1830. GPS 6844725 447762.

Jan på vei oppover mot Vestre Hestbreapiggen
Varden på Vestre var lett å bestige!
Jan på Vestre Hestbreapigg

Planen var egentlig å fortsette til Vestraste Hestbreapiggen, men det droppet vi av flere grunner. For det første var sikten elendig. Dessuten var det allerede langt på dag, og GPS-en var begynt å gå tom for batteri. Det viste seg å være en god beslutning, for nedover breen fikk vi i aller høyeste grad bruk for gjenværende batterikapasitet! Vel nede på breen igjen tok vi ut kursen mot Utløyparen, som var et av de mulige turmålene for dagen. Det ble en ren GPS-styrt vandring i ca. 500 m. Her kom vi inn i vel bratt terreng. Det var komplett blindføre, og uten orienteringspunkter i tåken fant vi det best å returnere til skisporet vårt fra oppturen. Her krysset vi oss nedover langs sporet med en blanding av visuell sporkontakt og GPS-spor. Nederst på breen kom vi ut av tåken, og kunne ta fatt på den lange tilbaketuren mot Geitåbue og Netosæter.

Tilbakeblikk mot Utløyparen, Vestre og Vetle Hestbreapigg. Snøskred fra nordsiden av fjellet!

Etterhvert klarnet været opp slik at vi fikk fin utsikt tilbake mot dagens turmål. Det var nesten som vi hørte fjellene rope: Her er vi! Se så fine vi kan være når vi bare vil!! Velkommen tilbake ved en senere anledning! Og slik skal det nok bli!

Hurrungane i kveldsol
Geitåbue
Jan skuer utover landskapet fra Netosæterfjellet. Jeg fikk assosiasjoner til Kittelsens Soria Moria maleri!
Originalen av Kittelsen!

De ca 5 km tilbake til Geitåbue gikk i grunnen ganske greit i bra vær, selv om føret var langt fra optimalt. Returen fra Geitåbue til Netosæter gikk på ca. 1 time. Vi kjente det godt i knærne etter 400 m bratt nedstigning med tunge sekker.
GPS-en gikk som forventet tom for batteri på vei ned mot Netosæter, og derfor slutter sporet der. Takk til Jan for nok en hyggelig langtur!
Start date 09.06.2013 10:29
End date 09.06.2013 22:12

Missing title

Written by Mayhassen 21.06.2013 06:24

Dette så kjent ut. Hestbreapigger og gråvær, det hører sammen det. Kjipt å ikke få med seg Vestraste da, gjorde samme bomturen. Bildet som viser Jan oppover mot Vestre bringer frem minner, ikke så langt unna tråkka jeg utenfor kanten, stoppet heldigvis på en liten skavelhylle slik at jeg slapp den lange turen ned til breen!

Du må nok enter begynne å gå fortere, eller ev. ha med deg ekstra batterier til din gps - det kan være kjekt.

Sv: Reservebatterier

Written by knutsverre 21.06.2013 17:15

Takk for kommentar! Alltid kjekt å høre om andre som har opplevd lignende vanskeligheter.

For meg blir nok løsning oppladete reservebatterier! Jeg hadde med rikelig med ekstra batterier, men de var mer eller mindre tomme etter å ha vært lagret - ja nettopp - som reservebatterier i alt for lang tid uten ny opplading. Alltid noe nytt å lære her i livet!