Oppsamlingstur rundt Austre Memurubrean (08.06.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)
Ascents Steinhaugen (2,025m) 08.06.2013 16:00
Memurutinden Ø2 (2,151m) 08.06.2013 16:50
Memurutinden V6 (2,049m) 08.06.2013 19:15
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 08.06.2013 09:10

TOPPER RUNDT AUSTRE MEMURUBREAN - KOMPLETT LISTE

Fint skiføre oppover Hellstugubrean
Bratt og råtten snø oppover mot skaret sør for V1

Jans (Jan Storkjørren) og jeg startet fra Spiterstulen litt over kl 09. Planen for dagen var de tre gjenværende toppene rundt Austre Memurubre som jeg manglet på listene. Det var fullstendig snøbart nede i Visdalen. Oppover mot Hellstugubrean støtte vi på noen snøflekker, men ordentlig skiføre ble det ikke før vi var fremme ved breen ca. to timer etter start. Vi gikk med fjellstøvler opp til breen hvor vi skiftet over til skiutstyr og lot fjellstøvlene være igjen ved brekanten. Fint skiføre på breen - fast underlag og ca. 5 cm nysnø. På 1860 moh begynte vi å gå opp snøflanken mot skaret mellom Memurutinden V1 og V2, først på ski så langt det gikk, deretter til fots. Snøen var råtten med til dels meget dype gjennomslag som gjorde at vi lett kom ut av balanse med tunge sekker og ski på sekken. Det ble etterhvert meget bratt og litt besværlig å komme seg opp på det flatere partiet på vel 2000m. Og enda måtte vi høyere - helt opp til 2165 m i skaret før vi endelig øynet det ene av dagens mål - Memurutinden Ø2. Alt dette tok endel tid, også fordi ingen av oss helt hadde dagen når det gjaldt fysisk form.

Oppe i skaret mellom V1 og V2. Austre Memurutinden og Ø2 kommer til syne
Memurutindane V6-V1 sett fra Austre Memurubrean

STEINHAUGEN
Det gikk raskt og greit nedover breen. Vi holdt høyde på vel 2000 m så godt som mulig bort mot Memuruskardet. Deretter måtte vi litt ned mot 1900 m nord for 1894-toppen på kartet. Vi fant en fin trasé rundt Ø2, og kom opp i det lille skaret nord for Ø2 og sør for Steinhaugen. Herfra var det bare noen minutter opptil toppen av Steinhaugen hvor toppen ble registrert kl 1600 på GPS 6825800 474549.

Jan har erobret Steinhaugen!
Endelig en Steinhaug i samlingen
Klar til bestigning av den stolte toppen Steinhaugen 2025 moh!

MEMURUTINDEN Ø2
Vel nede igjen fra Steinhaugen satte vi fra oss ski og sekker og ga vi oss i vei med de 150 hm opp til Ø2. Stedvis litt bratt med småklyving, men ingen problemer av betydning. Oppe der etter kl 1650. To toppvarder hvorav den østligste virket klart høyest. GPS østvarde 6825574 474357.

Fra østtoppen på Ø2 mot den litt lavere vesttoppen. Austre Memurutind i bakgrunnen
Memurutinden Ø2. Store Veotinden i bakgrunnen
Jan på den høyeste østtoppen på Ø2

Ned igjen samme vei. Skiføret var nå blitt adskillig bedre, og det gikk raskt unna mot dagens siste mål:

MEMURUTINDEN V6
Jeg kunne kjøre uten kortfeller og likevel med ganske bra feste nedover og sørover Austre Memurubrean til det begynte å bli brattere oppover mot toppen. Jan hadde bakglatte ski og beholdt fellene på. Breen var fin å gå på, og vi så ingen sprekker noen steder. Det var snøbart ut mot selve toppen, og vi satte fra oss skiene. Varden på V6 ligger helt ute på et bratt stup mot sør og sørøst med flott utsikt nedover mot Memurudalen og Surtningsue-området. Oppe på toppen kl 1915. GPS 6822624 473330.

Jan tester nettdekningen på V6
Memurutindane V6 og V5 sett fra Austre Memurubrean
Dagens siste - Memurutinden V6. Surtningsue i bakgrunnen
Panorama mot Gjendealpene fra Memurutinden V6
Utsikt fra V6. Fra venstr Austre Memurutind, Ø2, Veotinder (toppen av Store og Søre), Blåbreahøer og Surtningsue

Jeg har vært på vei mot disse tre 2K-toppene i Memuruområdet ved flere tidligere anledninger i 2012 og 2013 uten å komme i posisjon for toppstøtet, og var nå lykkelig og glad forat de endelig var i boks!
Jan hadde sett seg ut en mulig retur-rute opp den bratte breen NNØ for V5, og dette viste seg å gå helt fint selv om det var noe isete og hardt helt øverst før ryggen.

Skal vi virkelig opp her i skaret mellom V5 og Nord for V5?

Så var det over et en nytt, sprekkfritt breområde og opp igjen 150 tunge hm til skaret sør for V4. Det var bratt og vanskelig føre de første 100 hm nedover til 2000 moh. Herfra ble det bedre skiføre, men nå kom bretåken sigende på oss slik at det ble en kjedelig vandring i sterkt redusert sikt til vi endelig var på toppen av breen og det begynte å gå nedover mot Hellstugusiden. Heldigvis gikk det ikke lenge før vi kom helt ut av tåkebeltet og fikk flotte nedrenn på veldig bra føre helt ned til bunnen av breen. Der ble det skifte til fjellstøvler, skistøvler og ski på sekken, og en lang retur den etterhvert så kjedelige veien tilbake til Spiterstulen. Fremme kl 2320 etter en 14 timers tur og 38 km etter GPS-en. Det ble den lengste turen vi har hatt sammen! Men hva gjør det når vi har hatt det fint hele dagen og fått full uttelling mht planlagte turmål! Takk til Jan for nok en vellykket og hyggelig tur!