Kjapp tur til Store Steindalsnosi (02.08.2009)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Fylkesvei 55 (1,300m)
Ascents Midtre Steindalsnosi (1,900m) 02.08.2009
Store Steindalsnosi (2,025m) 02.08.2009
Store Steindalsnosi Øst (2,025m) 02.08.2009
Vestre Steindalsnosi (1,936m) 02.08.2009

GPS-track

Dagen etter klatrekursets slutt bestemte Bjørn-Even seg for å dra hjem igjen. Jeg ville også hjem en tur, men ønsket å stikke oppom Store Steindalsnosi (2025) med pappa før hjemreisen. Vi peiset på fra Sognefjellsveien rett mot topp 1936. Ura opp til denne toppen var nokså løs med innslag av klyving her og der. På toppen ble vi møtt av en frisk bris som tørket svetten raskt. Vi fortsatte over den stilige eggen bort til toppen av Steindalsnosi. Før nedturen måtte vi bortom et utsiktspunkt lenger øst der vi kunne se ned på Fanaråkbreen. Været var i grunn flott uten tåke på toppene. Men det var overskyet og sur vind. Så etter en matpause da vi pratet om reguleringen av Prestesteinsvatnet gikk vi ned igjen. Vi skled ned noen store fonner som vi tok mange høydemeter på. Videre var det vandring i ur og gress ned til bilen. Dette fjellet egner seg sikkert bra som vårskitur!

Jeg peker bort mot Store Steindalsnosi med den kule eggen/ryggen mellom.